Introduksjon til nettverksarbeid trinn I
2014-2015
-
VIU8321
- 15sp
Forventet læringsutbytte
VIU 8321 vil gi studentene en grunnleggende oversikt over studentroller, rammer og hva studentene kan vente seg av hjelp og oppfølging fra Høgskolen. Sentralt vil være å få en innføring i arbeidsmetoder og læringsformer i studiet inkludert innhold, arbeids- og vurderingsformer. I tillegg vil emnet gi studentene en grunnleggende innføring i helsefilosofi, relasjonskompetanse, nettverkstenkning og kommunikasjonsprosesser. Sentralt vil være å få innsikt i nettverksmøters grunnlagstenkning gjennom å reflektere over de holdninger som ligger bak bruken av nettverksmøter. Gjennom arbeid med temaene i emnet skal studenten bli mer bevisst på eget menneske-, kunnskaps- og verdisyn og konsekvenser dette har for praksis.
- Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innen sosialt nettverksarbeid
- Kandidaten kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- Kandidaten kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- Kandidaten kan gjennomføre et avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- Kandidaten kan kommunisere om relevante faglige problemstillinger
Emnets temaer
- Student anno 2014, rettigheter og plikter
- Innføring i bruk av IKT (Fronter)
- Relasjonskompetanse
- Reflekterende prosesser
- Åpne samtaler i nettverksmøter
- Recovery, narrativer og samarbeidende relasjoner
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Refleksjon
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Gruppebasert semesteroppgave med framlegg
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Én intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått skriftlig eller muntlig vurdering må studenten gå opp til ny eksamen i påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav
- Læringsplan
- Selvbiografi
- Kunnskapslogg 1
- Praksislogg 1
- Prosjektlogg 1
- Diskusjonsinnlegg 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8
- Skriftlig kommentar til de andre gruppenes semesteroppgaver
Læremidler
- Anderson, H. & Jensen, P. (red) (2008) Inspirasjon: Tom Andersen og reflekterende prosesser. Oslo: Gyldendal Akademisk
- Anderson, H. (2003) Samtale, sprog og terapi: Et postmoderne perspektiv. København: Reitzel
- Aubert, A.-M., & Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse: Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk
- Egeland, T. J. (2011) Ny praksis Et nytt psykisk helsevern. Erfaringskonferansen.no
- Eliassen, H. & Seikkula, J. (red.) (2006) Reflekterende prosesser i praksis: Klientsamtaler, veiledning konsultasjon og forskning.
- Fyrand, L. (2005) Sosialt nettverk: Teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget
- Gjertzen, A. R. (2011) ”La eksperten fare”
- Karlsson, B. & Borg, M. (2013) Psykisk helsearbeid: Humane og sosiale perspektiver og praksiser. Oslo: Gyldendal
- Lundby, G. (red) (2009) Terapi som samarbeid: Om narrative praksisformer. Oslo: Pax
- ODIN håndbok
- Seikkula, J. & Arnkil, T. (2007) Nettverksdialoger. Oslo: Universitetsforlag
- Seikkula, J. (2012) Åpne samtaler. Oslo: Universitetsforlaget
- Seikkula, J. & Arnkil, T. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis – Respekt for annerledeshet i øyeblikket. Gyldendal Norsk Forlag
- Vigrestad, T., Hellandshølen, A. M. (2012) Åpne samtaler i nettverksmøter. Oslo: Universitetsforlaget
- Aamodt. L. G, m.fl.. (2011) Samhandling mellom barnevern og BUP: Kunnskapsutvikling i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk