Veiledet praksis i medisin - inkludert hospitering i føde/barselavd.
2014-2015
-
VPM3002D
- 15sp
Forutsetter bestått
- SPL2031D Sykdomslære somatikk
- SPL2041D Sykdomslære psykiatri
- VPK 2012 eller VPP 2012
- VPK2012 eller VPP2012
Anbefalt forkunnskap
PRU 2002 - Praksisrettet undervisning i studieenhet 2
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- studenten
- har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om faktorer som påvirker grunnleggende behov hos akutt, kritisk og kronisk syke med medisinske lidelser
- beskriver jordmors arbeidsområde
Ferdighet
- studenten
- mestrer sykepleiehandlinger i samsvar med krav til forsvarlig og kunnskapsbasert praksis til akutt, kritisk og kronisk syke med medisinske lidelser
- underviser, veileder og informerer ulike målgrupper i spesialisthelsetjenesten
- leder og administrerer sykepleie overfor grupper av pasienter og medarbeidere under veiledning
- viser evne til kritisk, nytenkende og analytisk tilnærming til praksisfeltet og egen utøvelse og læringsprosess
- anvender og kobler relevant teoretisk kunnskap og forskningsresultater til kvalitetsutvikling i praksis
- mestrer datasamling, rapportering og dokumentasjon relatert til svikt i grunnleggende behov
- utøver kommunikasjonav pasientinformasjon mellom ulike tjenesteområder
- viser innsikt i hvordan eHelse kan bidra til større involvering av pasienter og pårørende i helsetilbudet
- ivaretar helhetlig sykepleie til mennesker, uavhengig av kjønn, alder, religion eller nasjonalitet
- viser innsikt i pågående fag- og kvalitetsutviklende prosjekter på aktuelt studiested
Generell kompetanse
- studenten
- tar initiativ til diskusjon om faglige og etiske problemstillinger
- viser evne til hensiktsmessig samarbeid for en forsvarlig utøvelse av sykepleie
- viser evne til målrettet tverrprofesjonelt samarbeid
- opptrer, samhandler og gjennomfører sykepleie i tråd med yrkesetiske retningslinjer
Emnets temaer
Sykepleie til pasienter med medisinske lidelser.
Hospitering på føde-/barselavdelingen.
Pedagogiske metoder
Praksis
Refleksjon
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Erfaringslæring med refleksjon og veiledning individuelt og i grupper.
Simulering.
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Vurderingsformer
Praksisvurdering etter egne kriterier i vurderingskjema for VPM 3002D
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Praksis vurderes av kontaktlærer og veileder/hovedveileder i praksis.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Studenter som får ikke-bestått resultat i VPM3002D, må kontakte studieprogramansvarlig for tilrettelegging av videre studieforløp.
Obligatoriske arbeidskrav
Se vurderingsporteføljen.
Læremidler
Pensumliste i undervisningsplan studieenhet 2.