Innføring i informasjonssikkerhet
2014-2015 - IMT1121 - 10sp

Forventet læringsutbytte

Kunnskap

  • Definere og beskrive tekniske, juridiske og organisatoriske aspekter av informasjonssikkerhet
  • Forklare terminologien som brukes i innen informasjonssikkerhet
  • Kjenner til informasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • Presentere det generelle trusselbildet og demonstrere i hvilken grad dette er relevant for et gitt system

Ferdigheter

  • Anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og basert på dette treffe begrunnede valg
  • Finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • Behersker grunnleggende faglige uttrykksformer

Generell kompetanse

  • Er klar over relevante faglige, juridiske og yrkesetiske problemstillinger
  • Kan gjennomføre og dokumentere selvstendig arbeid i tråd med akademisk praksis
  • Kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig
  • Studenten skal kjenne til grunnleggende metoder innen nytenking og innovasjon.

Emnets temaer

  •  Bakgrunn, motivasjon og behov for informasjonssikkerhet
  •  Juridiske og etiske aspekter
  •  Risikostyring innen informasjonssikkerhet
  •  Sikkerhetsplanlegging
  •  Brannmurer og VPN
  •  Inntrengingsdeteksjonssystemer
  •  Autentisering
  •  Kryptografi
  •  Fysisk sikkerhet

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver

Vurderingsformer

Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)

Vurderingsformer

Mappen består av 4 innleveringer, hvor alt vurderes. Leveres både elektronisk via Fronter og på tosidig papirutskrift til eksamenskontoret. 

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Sensureres av intern sensor, ekstern sensor benyttes periodisk (hvert fjerde år, neste gang i studieåret 2014/2015).

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Må tas opp igjen i sin helhet neste gang emnet arrangeres

Obligatoriske arbeidskrav

  • Tre delinnleveringer av mappen
  • En statuspresentasjoner av mappen
  • Studenten skal ha gjennomført det digitale kurset 3IKK (3-timers kreativitetskurs) og påfølgende gruppearbeid.

Læremidler

Kjerneliteratur:

  • Gene Kim, Kevin Behr og George Spafford: The Phoenix Project: A Novel About IT, Dev Ops and Helping your Business Win, IT Revolution Press, 1. utgave (2013). Tilgjengelig som e-bok på Amazon
  • Utleverte artikler 

Støttelitteratur:

  • Michael E. Withman og Herbert J. Mattord: Principles of Information Security, Thomson Course Technology, 4. utgave (2012)
  • Torgeir Daler, Roar Gulbrandsen, Tore Audun Høye og Torbjørn Sjølstad: Håndbok i datasikkerhet - informasjonsteknologi og risikostyring, Tapir Akademisk Forlag, 3. utgave (2010)
  • Personopplysningsloven og Personopplysningsforskriften (ligger på www.lovdata.no)