Akademisk lesing og skriving for mediefag
2014-2015
-
IMT1461
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
IMT1281 Medievitenskap
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha grunnleggende kunnskap om vitenskapelig arbeidsmetode og rapportering. Kritisk og analytisk tenking er sentralt i akademisk lesing og skriving, studententen bevisstgjøres på dette samt får en innføring akademiske teksters kjennetegn og egenskaper.
Studenten skal kunne gjennkjenne og forstå gjennomføringen av faser i et vitenskapelig arbeid (teori-bygging, formulering av forskningsspørsmål, foreta relevante metodevalg, analyse og drøfting). Studenten skal kunne rapportere i henhold til vitenskapelige/akademiske normer, og bruke verktøy som assisterer med formattering av rapporten.
Emnets temaer
• Vitenskapsteori
• Valg og vurdering i forskningsprosessen
• Etisk kildebruk
• Introduksjon til ulike metoder (kvalitativ og kvantitativ)
• Akademisk skriving og rapportering
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Veiledning
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger
Prosjektarbeid
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
• Teoretisk 3 timers skriftlig eksamen (teller 50%)
• Individuell semesteroppgave (teller 50%)
• Begge deler må være bestått
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
En intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Det vil ikke bli gjennomført kontinuasjon i emnet, må tas ved neste ordinære avvikling av emnet.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Læremidler
Øyen, S. A., & Solheim, B. (2013). Akademisk skriving - en skriveveiledning. Oslo: Cappelen Damm.
Østbye, H., Helland, K., Knapskog, K., Larsen, L. O., & Moe, H. (2013). Metodebok for mediefag (4th ed.). Bergen: Fagbokforlaget.