Matematikk for spillprogrammering
2014-2015
-
REA2061
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
REA1101 Matematikk for informatikkfag
Forventet læringsutbytte
Etter fullført kurs så skal studentene ha kunnskaper om:
- Andvendelser av matematisk logikk
- Algoritmer for veisøk
- Matematikken som brukes I 3d-grafikk
- Elementær mekanikk for spill
- Rollen til matematikk I spillutvikling
Ferdigheter i:
- Lage matriser for transformasjoner I tre dimensjoner
- Løse skjæringsproblemer for banebevegelser
- Lage løsninger for veisøk
- Analysere spill ved hjelp av sannsynlighetsregning
- Overføre matematiske beskrivelser til programkode
Generell kompetanse i:
- Generell logisk og matematisk resonnering
- Problemløsning og rigorøse beskrivelser av løsninger
- Generell programmeringsevne
- Skriftlig og muntlig kommunikasjon på engelsk
Emnets temaer
- Logikk
- Logiske gåter
- Introduksjon til logiske programmeringspråk
- Parametrisk logikk
- Bitvis logikk
- Sannsynlighetsregning
- Elementær sannsynlighetsregning og telling
- Betinget sannsynlighet
- Analyse av spill ved hjelp av Markov-kjeder
- Forventningsverdi
- Veisøk ved hjelp av A* algoritmene
- Tredimensjonal geometri for 3d-grafikk
- Transformasjoner, homogene koordinater.
- Transformasjoner I 3d-grafikk
- Komplekse tall og kvaternioner
- Interpolasjon
- Parametrisering av kurver og flater
- Ray tracing
- Mekanikk
- Baner og bevegelseslikninger
- Elastiske og uelastiske kollisjoner, kollisjonsdeteksjon
- Invers kinematikk
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle trykte og skrevne hjelpemidler.
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 5 obligatoriske innleveringer
Læremidler
Utdelte kopier og notater