Strategigjennomføring
2014-2015 - SMF3041 - 10sp

Forutsetter bestått

  • SMF2062 Markedsføring
  • SMF1261 Merkevarebygging

Anbefalt forkunnskap

  • SMF2141 Foretaksstrategi
  • TEK2031 Teknologiledelse eller SMF3011 Endringsledelse
  • SMF1042 Økonomistyring

Forventet læringsutbytte

Studenten skal ved fullført emne:

Kunnskap:

  • Ha bred kunnskap om hvordan strategiske prosesser skjer i organisasjoner
  • Kjenne til moderne forskning innen feltet strategi med spesiell vekt på det ressursbaserte paradigmet.
  • Kunne oppdatere sin kunnskap ved å forstå strategiske sider ved casebeskrivelser

Ferdigheter:

  • Kunne anvende og treffe begrunnede valg med bakgrunn i en teoretisk forståelse av fagfeltet strategi
  • Kunne reflektere over egne valg innen strategi feltet
  • Kunne beherske relevante verktøy og uttrykksformer innen strategifeltet

Generell kompetanse:

  • Har innsikt i problemsstillinger knyttet til konkurranseomgivelser, konkurranseforutsetninger og -evner
  • Kjenne til nytenkning og innovasjoner innen strategifeltet.

Emnets temaer

  •  Strategiske visjoner og mål
  •  Strategiske prosesser
  •  Eksterne konkurranseomgivelser
  •  Interne konkurranseforutsetninger og -evner
  •  Strategiske valg
  •  Strategisk endring og iverksetting
  •  Strategisk paradigmer

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Veiledning
Annet

Pedagogiske metoder (fritekst)

Emnet legger opp til å fungere støttende til Bacheloroppgaven der det passer. Det vil være begrenset med forelesninger.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 4 timer

Vurderingsformer

Emnet avsluttes med eksamen rundt påske. Se eksamensplan.

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Intern sensor

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Kontinuasjon i august.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

Lærebok

Obligatoriske arbeidskrav

To innleverte arbeider må være godkjent for å gå opp til eksamen

Læremidler

Gaining and Sustaining Competitve Advantage, (2007) Barney, J.B., Prentice Hall, ISBN-10: 0131470949

Støttelitteratur
Strategy Safari, (2008) Minzberg, Ahlstrand, and Lampel,Financial Times/ Prentice Hall; 2 edition
Artikler vil bli oppgitt ved semester start, når bacheloroppgavene er kjent.

Supplerende opplysninger

Fagmiljøet foretar en årlig interessekartlegging rundt profilene i høstsemesteret for å avgjøre om etterspørselen er stor nok til at begge profilemnene kan avvikles.