Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser, del 1
2015-2016
-
ERG2001
- 10sp
Forutsetter bestått
- ERG1011 Anatomi og fysiologi
- ERG1021 Helse og aktivitet
- ERG1041 Deltagelse i aktivitet
Anbefalt forkunnskap
1. studieår
Forventet læringsutbytte
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskap om funksjonsnedsettelser forårsaket av diagnoser med høy prevalens i befolkningen og ergoterapeutisk behandling av disse.
Kunnskap: Studenten skal
● gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, reumatologi, psykiatri og geriatri med høy prevalens i befolkningen, og beskrive hvordan disse kan forårsake segresjon i arbeidslivet og i deltakelse i samfunnet
● beskrive prinsipper for ergoterapeutiske behandling, metoder og strategier ved fysisk og psykisk sykelighet.
● beskrive ergoterapeutisk behandling/tiltak i tilknytning til nedsettelse av ADL - funksjoner hos brukere
● tilegne seg kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ idé som svar på en konkret problemstilling.
Ferdighet: Studenten skal
● benytte kartleggingsinstrumenter for somatisk og kognitiv funksjonsutredning
● fremme utføring av aktivitet ved rehabilitering av personer med helseproblemer
● ved bruk av en arbeidsprosessmodell kunne planlegge et ergoterapeutisk behandlingsprogram med utgangspunkt i et helseproblem
● ha tilegnet seg kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ idé som svar på en konkret problemstilling
Generell kompetanse: Studenten skal
● være fortrolig med å dokumentere skriftlige vurderinger i pasientjournaler; ergoterapeutiske målsetninger; intervensjoner og evalueringer under veiledning
● forstå betydningen av kunnskapsbasert praksis
Emnets temaer
Sykdomslære, evidens, dokumentasjon, kartlegging, ergoterapeutisk behandling/rehabilitering, ADL.
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker PBL som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tillegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudie.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensurering
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon gjennomføres i henhold til eksamensplanen for bachelor ergoterapi som ligger på høgskolens hjemmesider.
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene.
Læremidler
Bachelor i ergoterapi ved HiG har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur ligger på høgskolens hjemmeside. Veiledning i valg av litteratur gir av emnelærer.
Supplerende opplysninger
Idélab24 gjennomføres også, og er er forutsetterkav til bacheloremnet ERG3901.