Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 2. Fokus på folkehelse og livsstilssykdom
2015-2016 - ERG2011 - 10sp

Forutsetter bestått

  • ERG1011 Anatomi og fysiologi
  • ERG1021 Helse og aktivitet
  • ERG1041 Deltagelse i aktivitet

Anbefalt forkunnskap

  • EPR2001 Praksis 2 Ergoterapi ved somatiske og psykososiale funksjonsnedsettelser
  • ERG2001 Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 1

Forventet læringsutbytte

Hensikt med emnet er at studenten skal innhente kunnskap om folkehelse og ulike helseutfordringer i velferdssektoren: tilegne seg kunnskap om forebyggende og rehabiliterende tiltak. Få kompetanse til tilpasning av omgivelser og analysere behov for hjelpemidler.

Kunnskap: Studenten skal
● gjøre rede for folkehelsesykdommer, livsstilsykdommer og fremtidens helseutfordringer i velferdssektoren
● beskrive menneskets livsutvikling utfra et fysisk, psykisk, kognitivt og følelsesmessig perspektiv
● gjøre rede for rehabiliteringens rolle for at pasienten skal gjenvinne så høy funksjons- og aktivitetsevne som mulig etter skade eller sykdom
● beskrive habiliteringens funksjon når det gjelder støtte og behandling til barn, ungdommer og voksne med varige funksjonsnedsettelser
gjøre rede for tekniske hjelpemidlers betydning for å muliggjøre delaktighet og integrering i samfunnet for mennesker med somatisk eller psykososial funksjonsnedsettelse
● beskrive uhelse som begrep, og forstå bakenforliggende faktorers betydning for forekomst av psykisk uhelse
● ha kunnskap om mestring og mestringsstrategier

Ferdighet: Studenten skal
● beskrive og sammenligne ulike teorier om fysisk, kognitiv, sosial og personlig utvikling, samt diskutere ulike faktorer som påvirker menneskers livslengde og livskvalitet
● kunne analysere og dokumentere enkeltindividers behov for tekniske hjelpemidler og tilpasning av bosted/arbeidsplass/skole
● ha en innovativ tilnærming ved valg av løsninger
● kunne benytte muliggjørende ferdigheter og strategier

Generell kompetanse: Studenten skal
● vise kompetanse i folkehelse og forebygging av livsstilssykdommer ved livsstilsendring og helsepedagogikk
● vise kompetanse i tilpasning av omgivelser
● kunne lese vitenskapelige artikler og benytte kunnskapsbasert praksis

Emnets temaer

  • Menneskets livsutvikling
  • Livsstilssykdommer
  • Habilitering
  • Rehabilitering
  • Uhelse
  • Mestringsstrategier
  • Tekniske hjelpemidler.

Pedagogiske metoder

PBL (Problem Basert Læring)

Pedagogiske metoder (fritekst)

Studiet bruker PBL som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tilegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, ferdighetstrening, laboratorieøvelser, gruppearbeid og selvstudie.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 4 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Intern og ekstern sensor

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Kontinuasjon gjennomføres i henhold til eksamensplanen for bachelor i ergoterapi som ligger på høgskolens hjemmesider.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

Ingen

Obligatoriske arbeidskrav

Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene.

Læremidler

Bachelor i ergoterapi ved HiG har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur ligger på høgskolens hjemmeside. Veiledning i valg av litteratur gir av emnelærer.