Prehospitalt arbeid modul 2 – Akutt- og traumemedisin
2015-2016
-
K1190
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- Kandidaten;
- kan gjøre rede for undersøkelsesmetodikk, energi- og skademekanikk og triagering av pasienter prehospitalt på avansert nivå
- viser innsikt i behandling av akutte sykdommer og traumer prehospitalt på avansert nivå
- har kunnskap om spesielle utfordringer ved ulykker og skarpe oppdrag
- viser innsikt i smertebehandling prehospitalt
- kan gjøre rede for bruk av utstyr, monitorering og sikkerhet i ambulansetjenesten
- viser innsikt i evakuering og frigjøring
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i akutt- og traumemedisin prehospitalt
- har kunnskap om juridiske rammer og etiske utfordringer innenfor traumemedisin og akutte situasjoner prehospitalt
Ferdigheter
- Kandidaten kan på en forsvarlig måte;
- anvende kunnskap i undersøkelsesmetodikk, energi- og skademekanikk og triagering i praksis
- utføre behandling ved akutte sykdommer og traumer prehospitalt
- benytte utstyr i ambulansen ved skadebehandling
- kommunisere og samarbeide med ambulansepersonell, leger og annet personell i akutte situasjoner prehospitalt.
Generell kompetanse
- Kandidaten;
- erkjenner de spesielle rammer innen akutt- og traumemedisin i prehospitalt arbeid
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om akutt- og traumemedisin i prehospitalt arbeid
- kan begrunne valg i akutte- og traumesituasjoner prehospitalt ut fra juridiske og etiske rammer
- forstår betydningen av å jobbe i team
- Kan jobbe kunnskapsbasert innen akutt- og traumemedisin
Emnets temaer
- Undersøkelsesmetodikk
- Energi- og skademekanikk
- Triagé
- Traumebehandling prehospitalt
- Smertebehandling
- Spesielle skader (bryst, buk, bekken, hode, ansikt, nakke, rygg ekstremiteter)
- Fiksering, backboard, scoopbåre, sikring av barn osv
- Reponering og fiksering av brudd
- Brannskader/frostskader
- Sikkerhet, egensikkerhet, skarpe oppdrag
- Evakuering/frigjøring
- Sykdom i vitale livsfunksjoner (bevissthet, respirasjon, sirkulasjon)
- Akutt sykdom
- Spesielle sykdomstilstander
- Nevrologiske (slag, kramper)
- Brystsmerter
- Hypo-/hyperglykemi
- Forgiftninger
- Anafylaksi
- Akutt syke barn
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Simulering
- Selvstudie
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Deleksamen – flervalgstest
- Deleksamen – tester av praktiske ferdigheter og simulering
- Begge deler må være bestått
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Flervalgstest – sensureres av én intern sensor
Simulering – sensureres av to interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Flervalgstest – gjennomføre ny flervalgstest i inneværende semester
Simulering – gjennomføring av ny test i inneværende semester
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Flervalgstest: Alle hjelpemidler er tillatt.
Simulering: Utleverte hjelpemidler er tillatt.
Obligatoriske arbeidskrav
- Innlevering av en problemstilling til diskusjon i plenum – Godkjent/ikke godkjent
- Deltakelse på samlinger (minimum 80%)
Læremidler
- Sanders, M J (2010). Sanders’ Paramedic Textbook
. (First published 2010) UK: Elsevier Limited
- Kap. 6: Therapeutic Communication
- Kap. 8: History Taking
- Kap. 9: Techniques of Physical Examination
- Kap. 10: Differential Impressions and Clinical Decision Making
- Kap. 16: Neurology
- Kap. 18: Allergies and Anaphylaxis
- Kap. 21: Toxicology
- Kap. 23: Environmental Conditions
- Kap. 26: Trauma Systems and Mechanism of Injury
- Kap. 27: Thoracic Trauma
- Kap. 29: Soft Tissue Trauma
- Kap. 30: Burns
- Kap. 31: Facial and Head Trauma
- Kap. 32: Spinal Trauma
- Kap. 33: Abdominal Trauma
- Kap. 34: Musculoskeletal Trauma
- Kap. 37: Care of the Newborn
- Kap. 38. Pediatrics
- Kap. 39: Older Persons
- Kap. 42: Major Incidents
- Kap. 43: Hazardous Substances Incidents
- Kap. 44: Crime Scene Awarness
- Sollid, S, Sundstrøm, T, Kock-Jensen, C, Juul, N, Eskesen, V, Bellander, B-M, Wester, K, Romner, B (2008) Skandinaviske retningslinjer for prehospital håndtering av alvorlige hodeskader . Tidsskrift Norsk Legeforening nr 13-14, 2008; 128: 1524 – 7
Komplett pensumliste/litteraturliste innen 12. juni 2015.