Valgfri metode, kvantitativ
2015-2016
-
MAL4103
- 5sp
Forutsetter bestått
MKS4001
Anbefalt forkunnskap
MKS4001, MKS4100
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- har inngående kunnskap om ulike kvantitative metoder med hensyn til hensikt, datainnsamlings- og analysemetoder
- har inngående kunnskap om validitet og reliabilitet i kvantitativ forskning
Ferdigheter
- formulerer og analyserer problemstillinger innen kvantitativ forskning
- kritisk gransker spørreskjema/instrument
- analyserer og tolker kvantitative data
- beskriver og forklarer validitet og reliabilitet i kvantitative studier
- utarbeider en prosjektskisse for et forskningsprosjekt
Generell kompetanse
- kritisk gransker og kommuniserer faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kvantitativ forskning
Emnets temaer
- Kvantitativ design, f.eks RCT, kvasieksperimentelle-, cohort- og tverrsnittsstudier
- Datainnsamlingsmetoder, f.eks spørreskjema, observasjon
- Parametrisk- og ikke-parametrisk statistikk
- Statistikkprogram
- Prosjektskisse
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesning
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Seminar
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Utvikle prosjektskisse.
Omfang 2500 ord +/- 10%.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny eksamen i henhold til eksamensplanen
Obligatoriske arbeidskrav
Deltagelse i seminarer gjennom hele perioden
Studieoppgaver i gruppe
Individuell-/gruppeveiledning
Læremidler
Christophersen, K-A. (2012). IBM SPSS / AMOS: Databehandling og statistisk analyse. (5. utg.). Akademika forlag.
Laake, P. (2007). Epidemiologiske og kliniske forskningsmetoder. Oslo: Gyldendal akademisk.
Pallant, J. (2010). SPSS survival manual: a step by step guide to data analysis using SPSS(4. utg.). Maidenhead: McGraw-Hill.
Polit, D. F. & Beck, C. T. (2012). Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice(9. utg.). Philadelphia, Pa.: Wolters Kluwer Health.
Øvrig ressurslitteratur oppgis ved studiestart.
Erstatter
Deler av SPL4191