Forskningsmetoder, forskningsetikk, vitenskapsteori
2015-2016
-
MGE4041
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
MGE4001 Innføring i gerontologi
Forventet læringsutbytte
Innen kunnskaper:
- skal kunne nyttiggjøre seg relevante forskningsrapporter og vitenskapelige artikler i eget arbeid med masteroppgaven og i egen yrkesutøvelse
Innen ferdigheter:
Studenten
• kan velge egnet metode som løsning av egne problemstillinger og begrunne valget
• kan vurdere metode og relevans av ulike forskningsarbeider
Innen generell kompetanse:
Studenten
• er i stand til å synliggjøre etisk ansvar i forskningen
- kan vurdere ulike forskningstradisjoner i et vitenskapsteoretisk lys
Emnets temaer
• Presentasjon av pågående, relevant forskning ved Høgskolen i Gjøvik/ aktuelle samarbeidspartnere
• Litteratursøk
• Utforming av forskningsoppgaver
• Datainnsamling
• De viktigste analyseteknikkene innen kvalitative metoder i gerontologi
• De viktigste analyseteknikkene innen kvantitative metoder i gerontologi
• Evalueringsstudier
• Prinsipper for prosjektarbeid
• Forskningsetikk
- Vitenskapsteori
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
MGE4041 (Emne 5) har fokus på aktuelle vitenskapelige tilnærminger innen gerontologien, presentert ikke minst gjennom aktuell forskning ved HiG. Studentene vil bl a møte ansatte ved Senter for omsorgsforskning og få innsikt i aktuelle prosjekter der. Det blir to fellessamlinger a fire dager med ressursforelesninger knyttet til delemner i MGE4041. Gjennom virksomhet i basisgrupper og egne litteraturstudier legges opp til studentaktive metoder som bidrar til læring.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Det utarbeides plan for masteroppgave eller annet forsknings-/utviklingsprosjekt med omfang på 4000 ord. Utarbeidelsen skal skje individuelt eller i minigruppe på to studenter. Det må søkes om å skrive i minigruppe, og det vil bli stilt spesielle krav for å få søknaden innvilget. Planen vurderes ut fra følgende kriterier:
• Problemstillingen er presis, relevant og teoretisk begrunnet
• Metoden er grundig beskrevet og relevant for problemstillingen
• De forskningsetiske aspekter er vurdert
• Disposisjonen av oppgaven har en logisk oppbygging
• Litteraturlisten dokumenterer bruk av relevant og oppdatert forskningslitteratur
MGE4041 (Emne 5) må være bestått for å kunne begynne på MGE4901 Masteroppgave (Emne 6).
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Plan for masteroppgave må leveres i bearbeidet versjon, alternativt beskrive et nytt masteroppgaveprosjekt
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Obligatoriske arbeidskrav
Deltakelse i arbeid med studieoppgaver knyttet til utarbeidelse av eksamensbesvarelsen
Deltakelse i veiledning på plan for masteroppgave/ annet forsknings- /utviklingsprosjekt
Læremidler
Bjørndal, A og D Hofoss (2004). Statistikk for helse- og sosialfagene. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap 2: Forskningsprosessen (s 18-30 ) (13 s)
Everett, E L og I Furuseth (2012). Masteroppgaven: Hvordan begynne - og fullføre. Oslo: Universitetsforlaget (187 s)
Ingebretsen, R og P E Solem (2002). Aldersdemens i parforhold. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA rapport 20-02. Kap 2: Metode og utvalg, (s 20-42) (23 s)
Johannesen, A, P A Tufte og L Christoffersen (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt forlag. Kap 1-26 (345 s)
Tornstam, L. (2005). Åldrandets socialpsykologi . Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Kap 3: Metodfrågor i gerontologisk forskning (s 33-59) (27 s)
Aadland, E (2011). Og eg ser på deg. Vitenskapsteori i helse- og sosialfag. Oslo: Universitetsforlaget (315 s)
Supplerende opplysninger
Komplett og oppdatert litteraturliste vil foreligge ved oppstart av emnet.