Helserett
2015-2016
-
PARA1012
- 7.5sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• Har kunnskap om hvordan lovverket regulerer helsepersonells plikter og rettigheter.
• Har kunnskap om hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker arbeidet i helsevesenet.
• Har kunnskap om rettsreglene innenfor helseretten.
Ferdigheter
Kandidaten:
• Vurderer og konkluderer juridiske problemstillinger knyttet til helsevesenet.
Generell kompetanse
Kandidaten:
• Viser forståelse for samspillet mellom de konkrete rettsreglene og det rettsfeltet de skal regulere.
• Viser forståelse for hvordan ulike rettslige, faglige og etiske avveininger fører til behov for ulike typer regler.
Emnets temaer
Helsevesenet er en grunnpilar i den norske velferdsstaten. De prinsippene som helsevesenet er bygget på, følger av lover, forskrifter, rettspraksis, forvaltningspraksis og alminnelige rettsprinsipper. Helselovgivningen har de siste årene vært i støpeskjeen. Fra 2001 har flere nye lover trådt i kraft, bl.a. helsepersonelloven, pasientrettighetsloven og psykisk helsevernlov. Det pågår fremdeles endringer i lovverket innen helsesektoren. Det aktuelle lovverket har stor betydning både for personell som jobber på ulike forvaltningsnivå innen helse- og sosialtjenesten, og for personell som utøver pasientrettet virksomhet. Emnet gir først og fremst en generell innføring i helseretten. Spørsmål om organisering, finansiering og mer helsepolitiske målsettinger vil også inngå i studiet.
Juridisk metode, regler, rettigheter og plikter
• juridisk metode – rettskildespørsmål
• rettsregler, rettigheter og plikter
• rettssikkerhet
• et historisk perspektiv på pasientrettighetene
• forholdet mellom profesjonsetikk og lov
Helsepersonells ansvar
• helsepersonelloven, pasientrettighetsloven, psykisk helsevernlov, spesialisthelsetjenesteloven og kommunehelsetjenesteloven
• de ulike implikasjoner av offentlig godkjenning/autorisasjon
• ansvarsbegrepet
• forsvarlighetskravet
• kvalitetssikring
• dokumentasjon
• taushetsplikt
• tilsyn
• sanksjoner
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet omfatter 5-6 dager med samling. Samlingene kan bestå av forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, diskusjoner og framlegg. Utenom samlingsdagene skal studentene studere pensumlitteratur og arbeide i grupper med obligatoriske gruppeoppgaver.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 dag.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av 1 intern og 1 ekstern sensor.
Obligatoriske arbeidskrav
1) To gruppeoppgaver som vurderes som godkjent/ikke godkjent.
2) Det er krav om minst 80 % tilstedeværelse på emnets samlinger for å kunne framstille seg til eksamen.
Erstatter
PARA1002