Basiskunnskap i radiografi
2015-2016
-
RAD1031
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
Forutgående emner
Forventet læringsutbytte
Skoleeksamen
Strålefysikk, strålevern og strålebiologi
• gjør rede for faktorer som påvirker retning og størrelse av spredt stråling
• gjør rede for ulike beskyttelsestiltak for personell ved ulike prosedyrer
• foretar enklere målinger av pasientdose og spredt stråling vha ionekammer og halvledere
• beskriver sammenheng mellom eksponeringsparametre og pasient- og personelldose
• redegjør for dosefordeling i vev
• redegjør for den inverse kvadratloven
• gjør rede for strålens vekselvirkning med materie
• gjør rede for sammenhengen mellom stråle-kvalitet/ kvantitet og bildedeteksjon
• anvender fysiske prinsipper ved ulike undersøkelser (eksponeringsteknikk)
• forklarer strålehygieniske prinsipper (ALARA)
Radiografi, apparatlære og bildedannelse/bildeanalyse/bildebehandling
• gjør rede for røntgenapparatets oppbygning og funksjon
• gjør rede for oppbygning og virkemåte av bildeplatesystemer (Computed Radiography, CR) og Direct Digital Radiography (DR)
• forklarer røntgenbildets dannelse
• forklarer bildekvalitet i forhold til dose og teknisk/ fysiske aspekter
• bruker bildediagnostisk utstyr på en ansvarlig måte med tanke på å minimalisere stråledose til pasient
• kjenner til bildetekniske utfordringer relatert til ulike aldersgrupper og problemstillinger
• viser kunnskaper i generell radiografi
• velger optimale tekniske innstillinger for skjelett- og thoraxundersøkelser
• beskriver prosedyrer, bildekriterier og pasientivaretakelse tilknyttet generell radiografi
Kvalitetssikring/dokumentasjon
• har kunnskaper om hvordan man dokumenterer og kvalitetssikrer eget arbeid
• beskriver rutiner for dokumentasjon, kontroll og vern av pasientens sikkerhet ved gjennomføring av en radiologisk undersøkelse
• beskriver kvalitetssikring av arbeidet i praksisfeltet, og hvilke rutiner som gjelder for dokumentasjon, kontroll og vern av pasientens sikkerhet
Hjemmeeksamen
Etikk/psykologi/kommunikasjon
• har innsikt i yrkesetiske utfordringer radiografen kan møte ved undersøkelse av pasienter med kronisk og/eller livstruende sykdom
• identifiserer etiske utfordringer knyttet til møtet med pasienter, barn og pårørende
• har innsikt i menneskets psykologiske og sosiale utvikling
• angir sosiale rollers betydning
• har kunnskap om stress, mestring og kriser
• gjenkjenner hovedretningene innen læringspsykologi, motivasjon, sosialpsykologi og helsepsykologi, og kan bruke denne kunnskapen i møte med pasienten
• har innsikt i menneskers grunnleggende fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov
Farmakologi og kontrastmiddellære
• beskriver ulike grupper av legemidler, herunder også kontrastmidler
• beskriver administrasjonsformer, dosering, indikasjoner og kontraindikasjoner, interaksjoner, virkninger og bivirkninger (farmakodynamikk), juridiske aspekter, farmakokinetikk
• behersker medikamenthåndtering
Sykdomslære/patologi
• beskriver utfordringer som pasienten opplever i forhold til sin sykdom
• presenterer en definisjon av somatisk sykdom og helsebegrepet
• angir sykdomsfremkallende faktorer
• forklarer generell patologi (grunnleggende fellestrekk ved sykdom) ved cellepatologi, neoplasi, kroppens forsvarsverk/betennelse, sirkulasjonsforstyrrelser
• gjør rede for aktuelle symptomer, undersøkelsesmetoder, behandling og prognose knyttet til sykdommer i sirkulasjonssystemet, respirasjonssystemet, skjelettsystemet og autoimmune sykdommer med høy prevalens i befolkningen
Emnets temaer
Emnet består av flere temaer:
Strålefysikk, strålevern, strålebiologi, radiografi, apparatlære, bildeframstilling, bildebehandling, bildeanalyse, kvalitetssikring og dokumentasjon (inngår i deleksamen 1: skoleeksamen: teller 70 %)
Etikk, psykologi, kommunikasjon, farmakologi og kontrastmiddellære, sykdomslære, (inngår i deleksamen 2: hjemmeeksamen: teller 30 %)
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Lab.øvelser
Oppgaveløsning
PBL (Problem Basert Læring)
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Radiografutdaninngen bruker studentaktive læringsmetoder
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
Emnet består av to delemner:
- del 1 er en 4 timers skoleeksamen som teller 70% av karakteren
- del 2 er en ukes individuell hjemmeeksamen som teller 30 % av karakteren. Det gis inntil 1 time veiledning på oppgaven.
Hver av delene må bestås separat.
Ved ikke bestått på deler av eksamen må kun den del som ikke er bestått tas opp igjen.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Del 1 skriftlig eksamen sensureres av intern og ekstern sensor. Del 2 hjemmeeksamen sensureres av to interne sensorer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Den delen av eksamen som vurderes til ikke bestått må kontinueres før eksamen vurderes til bestått.
Del 1: Skriftlig eksamen 4 timer kontinueres august 2016.
Del 2: Ny hjemmeeksamen leveres innen fastlagt frist. Det gis ikke veiledning på kontinuasjon.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Godkjent kalkulator, "begrepsavklaring"
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent oppmøte på obligatorisk undervisning i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere spesifiert i fagplan og timeplanene.
Læremidler
Bachelor i radiografi ved HiG har ikke pensumlitteratur. En oversikt over oppdatert ressurslister ligger på høgskolens hjemmeside.
Erstatter
RAD1011
Supplerende opplysninger
Eksamen RAD1031"Basiskunnskap i radiografi" må være bestått for at studenten skal kunne melde seg opp til eksamen RAD2011 "Radiograffaglige emneområder"