Helse og samfunn II
2015-2016
-
SPL3013D
- 10sp
Forutsetter bestått
SPL1004D Anatomi, fysiologi, mikrobiologi og hygiene
SPL1004MEDD Medikamentregning
SPL1012D Klinisk sykepleie I
SPL1092D Menneske, helse og samfunn I
VPK2002D-Veiledet praksis i kirurgisk sykepleie eller VPM2002D- Veiledet praksis i medisinsk sykepleie eller VPP2002D - Veiledet praksis i psykiatrisk sykepleie
Forventet læringsutbytte
Kunnskap - studenten:
- gjenkjenner forskningsetiske problemstillinger
- anvender sykepleievitenskaplige og samfunnsvitenskapelige begreper i forståelsen av sykepleierens
- funksjon på lokalsamfunnsnivå
- anvender et helhetlig perspektiv og har innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til helsetjenesten
- på lokalsamfunnsnivå
- gjør rede for lover og forskrifter som regulerer kommunehelsetjenesten
- drøfter organisering, planlegging og prioriteringer på ulike nivåer i helsetjenesten, sett i lys av et
- pasientsikkerhetsperspektiv
- drøfter kvalitet og brukermedvirkning og samhandling i helsetjenesten i forhold til alder og ulike
- grupper i samfunnet
- har kunnskap om innholdet i, og anvendelse av begrepet e-helse.
- drøfter helsefremmende arbeid på systemnivå og i forhold til ulike grupper i lokalsamfunnet, herunder
- fokus på innvandrerhelse
- gjør rede for etiske problemstillinger
- gjør rede for prinsipper og ideer bak universell utforming
Ferdigheter - studenten:
- produserer eget prosjektarbeid og får erfaring med prosjektledelse
- gransker og presenterer kritisk eget og andres prosjektarbeid
- anvender emnets temaer og kunnskapsområder inn i prosjektet på en måte som bidrar til at emnets
- kunnskapsmål nås.
- identifiserer etiske dilemma knyttet til emnet
- behersker samarbeid i gruppe
Generell kompetanse - studenten:
- identifiserer behovet for fagutvikling i klinisk sykepleie og bidrar til innovasjon og nytenkning
- viser gjennom opposisjon og respondentskap kritisk vurdering og argumentasjon for egne meninger
Emnets temaer
- Prosjektarbeid og fagutvikling
- Helsetjenestens organisering, prioriteringer og planlegging i kommunehelsetjenesten
- Kvalitet og brukermedvikning i helsetjenesten
- Helsefremmende og forebyggende arbeid på lokalsamfunnsnivå
- Universell utforming
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Teoretisk prosjektarbeid i gruppe. Veiledning i grupper med respondent- og opponentskap. Eksamensseminar med respondent- og opponentskap.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Prosjektrapporten, deltagelse i respondent- og opponentskap og eksamens seminaret vurderes.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Sensureres av interne sensorer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
Aktiv deltagelse i prosjektgruppe og produksjon av prosjektrapport, veiledning og eksamens seminar med respondent- og opponentskap.
Læremidler
Pensumliste i undervisningsplanen studieenhet 3
Erstatter
SPL3012D