Forskningsetikk
2015-2016
-
SPL4181
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- SPL4091
- SPL4101
- SPL4141
- SPL4111
- SPL4151
Forventet læringsutbytte
- har kunnskap om og kan bruke forskningsetiske prinsipper
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- har kunnskap om forskerens etikk og kunne kritisk vurdere uredelighet i forskning
- har kunnskap om søknad til REK og NSD
Emnets temaer
- Lover og forskrifter som styrer forskning
- Forskningsetiske prinsipper og problemstillinger
- Forskerens etikk og uredelighet i forskning
- Forskningsetiske søknader
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Annet
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen med tilbud om veiledning (1 time) før innleveringsfrist
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse ved seminarer gjennom hele perioden. Ved fravær må studenten levere skriftlig oppgave
- To studieoppgaver i gruppe
Læremidler
- Eriksson M. (2010). Riktig kildebruk: kunsten å referere og sikre: Oslo: Gyldendal akademisk.
- Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste. "http://www.nsd.uib.no/"
- NOU (2005) God forskning – bedre helse. Lov om medisinsk og helsefaglig forskning, som involverer mennesker, humant biologisk materiale og helseopplysninger (helseforskningsloven). "http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2005/nou-2005-01.html?id=389605"
- Polit, D. & Beck, C. (2012) Nursing Research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams.
- SPREK (Saksportal for regionale etiske komitéer) "http://helseforskning.etikkom.no/xnet/public"