Veiledning i ulike kontekster
2015-2016
-
VIU8311
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
VIU8281 Grunnlagsforståelse i veiledning
VIU8291 Arbeidsmåter i veiledning
VIU8301 Selvrefleksivitet som grunnlag for relasjonskompetanse i veiledning
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
Kunnskap
ha kunnskap om betydningen av kontekst i veiledning
ha kunnskap om ledelse og coaching
Ferdigheter
kunne anvende prinsipper fra ledelsesbasert coaching
kunne utvikle egen veildningskompetanse i forhold til ulike kontekster
Generell kompetanse
kunne reflektere over grunnlaget for veiledning i ulike kontekster
kunne reflektere over etiske aspekter i møte med den andre i ulike kontekster
Emnets temaer
Kontekstens betydning for veiledning
Organisasjonsforståelser
Ledelse og coaching
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Praksis
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Annet
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Muntlig, individuelt
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen over én uke (selvvalgt problemstilling)
Omfang 7000 ord
Muntlig høring, individuell
Skriftlig del gis en midlertidig karakter, som justeres etter muntlig høring
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
1 intern og 1 ekstern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
For kandidater som får F må ny oppgave leveres før neste semester starter. Her gis ingen veiledning, men problemstilling må godkjennes av emneansvarlig.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Obligatoriske arbeidskrav
Refleksjonslogg x 2
Veiledningspraksis 30 t
Læremidler
Alle