Introduksjon til palliativ omsorg
2015-2016
-
VIU8402
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- kanditaten har inngående kunnskap om hospicefilosofiens grunnideer for lindrende omsorg, samt fagområdets historie og plass i samfunnet. Dette innebærer et syn på mennesket der fysiske, psykiske, sosiale og åndelige aspekter er integrert i en helhet.
- kandidaten har kunnskap om nasjonal- og internasjonsal utvikling av fagfeltet.
- kandidaten har kunnskap om rammer for praksis innen palliativ omsorg som; organisering, lover og nasjonale retningslinjer
- kandidaten har kjennskap til kunnskapsutvikling fra ulike tradisjoner som medfører ulike metoder for kunnskapstilegnelse og fagutvikling
- har kunnskap om etisk teori og ulike tilnærminger for å løse etiske dilemmaer
Ferdigheter
- kandidaten kan søke etter og vurdere vitenskapelig fagstoff
- kandidaten har grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i å anvende IKT, inkludert læringsplattformen Fronter
Generell kompetanse
- ser nødvendighet av tverrfaglig forståelse og tilnærming i palliativ omsorg
- har en forståelse av læring som en kontinuerlig prosess hvor en må ta ulike ressurser i bruk for å tilegne seg personlig og faglig kompetanse
- har et bevisst forhold til etiske problemstillinger nær livets grense; behandlingsbegrensning, eutanasidebatten, prioriteringsdebatten, beslutningsprosesser
Emnets temaer
- Grunnlagstenkning
- Hospicefilosofien
- Etiske utfordringer i det palliative feltet; Advance Care Planning, Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling, Eutanasidebatten
- Internasjonal og nasjonal utvikling av fagfeltet "palliative care"
- Kunnskaps- og kompetanseutvikling innen palliativ omsorg
- Vitenskapsteori
- Ulike kunnskaps- og læringssyn
- Kunnskapsbasert praksis
- Organisering av palliativ omsorg i helsetjenesten, ressurser og rammeverk
- Døden i et kulturhistorisk perspektiv
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid,refleksjon, obligatoriske oppgaver, nettstøttet læring.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave leveres og vurderes etter avtale med emneansvarlig.
Obligatoriske arbeidskrav
- To individuelle skriftlige oppgaver (800-1200 ord)
- En gruppeoppgave som presenteres for medstudenter og lærere
- Studentene leverer litteraturliste på 300 sider selvvalgt litteratur.
Læremidler
Andershed Birgitta, Britt-Marie Ternstedt og Cecilia Håkanson (2013). Palliativ vård. Studentlitteratur.Lund.
Helsedirektoratet (2013) Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling. URL: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/beslutningsprosesser-ved-begrensning-av-livsforlengende-behandling/Sider/default.aspx (lest 19.12.14)
Helsedirektoratet. (2013). Nasjonalt handlingsprogram med retningslinjer for palliasjon i kreftomsorgen. Helsedirektoratet. URL: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonalt-handlingsprogram-med-retningslinjer-for-palliasjon-i-kreftomsorgen-/Sider/default.aspx (lest 19.12.2014).
Husebø Stein(2014). Fra hospicebevelgelse til Palliative Care - hva bør navnet være?. I: Omsorg 31(3) s. 5-9.
Kaasa, S. (2007). Palliasjon. Oslo. Gyldendal akademisk.
Rønsen Astrid (2014). Hospice-en behandlings- og omsorgsfilosofi i praksis. I: Nordisk tidsskrift i barnepalliasjon. 1(3). s. 4-5
Strømskag, K. E. (2012)Og nå skal jeg dø: hospicebevegelsen og palliasjonens historie i Norge. Oslo: Pax.
Studentene leverer litteraturliste på 300 sider selvvalgt litteratur.