Spilldesign
2015-2016
-
IMT1361
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap :
-
Forstå spillmekanikker og deres interaksjon
- Forstå prosessen knyttet til utviklingen av spill og hvordan design bidrar til en slik prosess
Ferdigheter:
- Diskutere prosesser knyttet til spilldesign ved hjelp av korrekt terminologi
- Gjennomarbeide utviklingen av en idè fra spillkonsept til regler og implementering
Generell kompetanse:
- Arbeide mer effektivt i grupper
- Studenten skal kjenne til grunnleggende metoder innen nytenking og innovasjon.
Emnets temaer
Emnene dekket er varierte, men inkluderer
- Spilldesignprosess
- Definisjoner av games, puzzles, toys og play
- Spillermotivasjon
- Spillmekanikker
- Spillbalanse
- Fortelling- og karakterdesign
- Brukergrensesnittsdesign
- Kreativitet i grupper
- Dokumentasjon
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Oppgaveløsning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet vil hente fra studentenes egne erfaringer med spill og utvikle en verdsettelse for designprosessen ved å kreve at studenten designer innovative spill innen begrensninger.
Vurderingsformer
Oppgaveløsning
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 40%)
- Fire oppgaveløsninger (teller 60%)
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon/utsatt eksamen august 2016 for skriftlig eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Studenten skal ha deltatt i 3IKK (3-timers innovasjons- og kreativitetskurs), undervisning og gruppeøvelser
Læremidler
- Jesse Schell, The Art of Game Design: A book of lenses, Second Edition (2014)
- (anbefalt) Katie Salen and Eric Zimmerman, Rules of Play, Game Design Fundamentals (2004)
Supplerende opplysninger
I tilfelle færre enn 5 studenter melder seg opp, kan emnets form endre seg som en følge av klassestørrelsen.