Spilldesign
2015-2016 - IMT1361 - 10sp

Forventet læringsutbytte

Kunnskap :

  • Forstå spillmekanikker og deres interaksjon
     
  • Forstå prosessen knyttet til utviklingen av spill og hvordan design bidrar til en slik prosess

Ferdigheter: 

  • Diskutere prosesser knyttet til spilldesign ved hjelp av korrekt terminologi
  • Gjennomarbeide utviklingen av en idè fra spillkonsept til regler og implementering

Generell kompetanse: 

  • Arbeide mer effektivt i grupper
  • Studenten skal kjenne til grunnleggende metoder innen nytenking og innovasjon.

Emnets temaer

Emnene dekket er varierte, men inkluderer

  • Spilldesignprosess
  • Definisjoner av games, puzzles, toys og play
  • Spillermotivasjon
  • Spillmekanikker
  • Spillbalanse
  • Fortelling- og karakterdesign
  • Brukergrensesnittsdesign
  • Kreativitet i grupper
  • Dokumentasjon

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Oppgaveløsning

Pedagogiske metoder (fritekst)

Emnet vil hente fra studentenes egne erfaringer med spill og utvikle en verdsettelse for designprosessen ved å kreve at studenten designer innovative spill innen begrensninger.

Vurderingsformer

Oppgaveløsning
Skriftlig eksamen, 4 timer

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 40%)
  • Fire oppgaveløsninger (teller 60%)

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Kontinuasjon/utsatt eksamen august 2016 for skriftlig eksamen

Obligatoriske arbeidskrav

Studenten skal ha deltatt i 3IKK (3-timers innovasjons- og kreativitetskurs), undervisning og gruppeøvelser

Læremidler

  • Jesse Schell, The Art of Game Design: A book of lenses, Second Edition (2014)
  • (anbefalt) Katie Salen and Eric Zimmerman, Rules of Play, Game Design Fundamentals (2004)

Supplerende opplysninger

I tilfelle færre enn 5 studenter melder seg opp, kan emnets form endre seg som en følge av klassestørrelsen.