Grafikkprogrammering
2015-2016 - IMT2531 - 10sp

Anbefalt forkunnskap

  • IMT1031 Grunnleggende programmering
  • REA2061 Matematikk for spillprogrammering

Forventet læringsutbytte

Etter fullført emne vil studentene være i stand til å:

Kunnskaper

  • Kunne gjøre rede for og beskrive komponentene til graphics pipeline.
  • Beskrive ray tracing-prosessen for å lage et bilde.
  • Forklare de fundamentale aspektene ved animasjon med hensyn til programmering av grafikk.

Ferdigheter

  • Skape 2D prosessuell animasjon.
  • Manipulere 3D-modeller med nedlasting, lagring og skjermbasert display.
  • Skape og manipulere belysning i en 3D-setting
  • Bruke OpenGL for gjengivelse av 3D-miljø  

Generell kompetanse

  • Muntlig presentere en løsning til ett definert problem, og besvare spørsmål om løsningen.
  • Lese og sammenfatte akademisk materiale fra forskjellige online kilder.
  • Forbedret evne til å utvikle software
  • “Reinforce” versjonskontroll og statisk kodeanalyse

Emnets temaer

  • 2D grafikk
  • Animasjon
  • 3D Graphics Pipeline
  • Data representation for graphics
  • Lighting and Textures
  • Vertex buffer objects og Pixel buffer objects
  • Håndtering av graphical assets
  • Avansert surface descriptions inkludert normal mapping
  • Ray Tracing
  • WebGL
  • Skygger og refleksjoner
  • Kode profilling

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Oppgaveløsning

Pedagogiske metoder (fritekst)

Studentene vil jobbe i C++ ved bruk av OpenGL, i et problembasert læringsperspektiv.

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen, 72 timer
Vurdering av prosjekt(er)

Vurderingsformer

Kurset vil bli evaluert med 40 % for to interne prosjekt og 60 % for tredagers hjemmeeksamen som vil bli avsluttet med en muntlig presentasjon og spørsmål og svar

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Ordinær kontinuasjon.

Læremidler

Kilder online pluss anbefalte tekster:

  • Anton's OpenGL 4 Tutorials [Kindle Edition]
  • OpenGL superbible : comprehensive tutorial and reference, Richard S. Wright, 5th Ed.

Supplerende opplysninger

I tilfelle færre enn 5 studenter melder seg opp til kurset kan kursets form endre seg som en følge av klassestørrelsen.