Elektriske energisystem og fjernvarme
2015-2016
-
ENE1031
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studenten skal kjenne til hvordan det elektriske energisystemets infrastruktur er bygd opp i Norge og hvordan dette henger sammen med kontinentet.
Studenten skal kjenne oppbygningen av fjernvarmenett.
Studenten skal få erfaring med å jobbe i et tverrfaglig prosjekt som omhandler elkraft og fjernvarme og hvordan disse må integreres med hverendre. Studenten skal få erfaring og kunnskaper om prosjektarbeid
Kunnskap:
- Studenten skal tilegne seg kunnskaper om deltakelse i prosjektarbeid.
- Studenten skal kjenne til hvordan det elektriske energisystemets infrastruktur er bygd opp i Norge og hvordan dette henger sammen med kontinentet.
- Kjenne til hvordan et fjernvarmenett er bygd opp
- Kjenne til energiforbruk knyttet til oppvarmingsbehov, tappevann, belysning etc ut fra type bebyggelse
- Kjenne til engelske termer og faglig begrep innen fagområdet
Ferdigheter:
- Kunne stipulere års og døgnvariasjoner for forskjellige laster
- Kunne stipulere årsforbruk av energi av forskjellige laster
- Kunne beregne energi og effektbehov for et utbygningsområde ut fra blandet bebyggelse og blandet leveranse el- og fjernvarme
Generell kompetanse:
- Studenten har tilegnet seg kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ idé som svar på en konkret problemstilling
- Studenten har tilegnet seg kunnskap og ferdigheter til å skrive møteinnkallelser, lage referater og lede prosjektmøter
- Studenten har tilegnet seg kunnskap og ferdigheter til å lage prosjektplan med tilhørende detaljplaner, tidsplaner med milepeler
- Studenten har tilegnet seg kunnskaper om prosjektmedarbeiderens rolle og ansvar i et prosjektarbeid
Emnets temaer
- Effekt og energi
- Belastningstyper
- Års og døgnvariasjoner
- Brukstid for last
- Brukstid for tap
- Velander koeffisienter
- Elnett og fjernvarmenettet sin oppbygning og infrastruktur
- Vannbåren varme:
- Vannbåren varme og energifleksibilitet
- Energitransport med vann
- Distribusjonssystemer for fjernvarme
- Mengderegulerte varmesystemer
- Rørnett for fjernvarmedistribusjon
- Abonnement systemer for fjernvarme
- Konsekvenser ved valg av tur- og returtemperaturer
- Pumper og pumpesystemer
- Sikkerhetssystemer ved vannbåren varme
Pedagogiske metoder
Ekskursjoner
Forelesninger
Gruppearbeid
Prosjektarbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
enkelte tema blir undervises på engelsk
Studiebesøk
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 60%)
- En prosjektoppgave (teller 40%)
- Hver av delene må bestås
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av to interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon/utsatt eksamen august 2016 for skriftlig eksamen. Prosjektoppgave må tas på nytt ved neste ordinære avvikling av emnet.
Obligatoriske arbeidskrav
- 1 obligatoriske studiebesøk
- 1 obligatorisk innlevering
- Idelab 24: Studenten skal ha deltatt i 24-timers innovasjonsprogram (Idélab-24) inkl. tverrfaglig gruppearbeid. Detaljert informasjon om gjennomføringen kommer ved semesterstart. Dette kravet gjelder ikke for de som har deltatt i Idélab 24 i et tidligere emne.
Læremidler
Oppgis ved semesterstart