Universell utforming for svaksynte
2015-2016
-
K1142
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal etter kurset være i stand til å bistå i design av omgivelser som forenkler hverdagen for blinde og svaksynte. Etter gjennomføring skal studentene kunne gjenkjenne og beskrive tiltak ut fra de behov blinde og svaksynte har i det bygde miljø.
Emnets temaer
· Lover og forskrifter
· Grunnleggende lysteknikk og synsfysiologi
· Ulike synslidelser
· Synets sammenheng med alder
· Perseptuelle prosesser for normaltseende og svaksynte
· Paradigmatiske strukturer
· Utendørs problemstillinger
· Innendørs problemstillinger
· Visuelle hjelpemidler
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger og øvinger konsentrert i en arbeidsuke. Deretter skal studentene gjennomføre individuell prosjektoppgave.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Vurdering gis på grunnlag av individuell prosjektoppgave.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Prosjektoppgave rettes av faglærer. Intern sensor kvalitetssikrer hvert andre år.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved underkjent prosjektoppgave, kan oppgaven forbedres og leveres inn på nytt.
Obligatoriske arbeidskrav
Deltakelse i 5 gruppeoppgaver
Læremidler
- Forlesningsnotater
- Lys= å se eller ikke se, Norges blindeforbund
- Tilgjengelighetsguiden, Norges blindeforbund