Operativt lederskap - Utvikling og kompetansestyring
2015-2016 - K1148 - 15sp

Forutsetter bestått

K1147 "Operativt Lederskap - hverdagskommunikasjon"

Forventet læringsutbytte

I dette emnet innøves kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendig for praktisk kompetansestyring av en virksomhet eller et virksomhetsområde

Kompetanse som trengs for å utføre lederoppgavene (en videreføring av tilsvarende tema i K1147 Operativt ledeskap - emne 1) :

  • Lederoppgave nr 1: Å skape resultater sammen med og via medarbeidere
    • Vite hvilke mål avdelingen har og hvordan disse samspiller med hele virksomheten sine mål
    • Ha et sterkt ønske om å oppnå resultaterLike å jobbe sammen med andre mennesker – få ”kick” av å oppnå gode resultater sammen med sin egen gruppe av medarbeidere
    • Oppleve glede av at med-arbeiderne viser fram de resultatene de oppnår Ha stor glede av at medarbeiderne utvikler seg i og utenfor arbeidet.
  • Lederoppgave nr 2:  Å avklare krav og forventninger
    • Kjenne inngående til egen virksomhet og hvordan egen avdeling samspiller med øvrige avdelinger
    • Kunne beskrive egen virksomhet på en entydig måteKunne få frem kundeønsker og oversette disse til styrbar informasjon i egen ansvarsenhet.
    • Være i stand til å kommunisere interne og eksterne kundebehov til egne medarbeidere slik at de forstår og handler etter disse
    • Være i stand til å kommunisere interne krav til arbeidsmåte og væremåte og resultater
    • Sette medarbeidere i stand til å kommunisere egne behov og ønsker – at de tar ansvaret for sin egen utvikling
  • Lederoppgave nr 3: Kompetansetilpasning
    • Kunne beskrive entydig hvilke kompetanser som trengs for enhver jobboppgave i egen ansvarsenhet.
    • Kjenne egne medarbeideres kompetanse – inngående.
    • Kunne få fram både medarbeidernes og bedriftens kompetanse-behov nå og for framtidig utvikling.
    • Kunne utvikle og iverksette læringstiltak (felles og individuelle) som er målrettet i forhold til avdelingens unike kompetansebehov.
    • Kunne tilpasse jobbkrav til eksisterende kompetansenivå
    • Kunne benytte organisering og jobbtilpasning for optimal bruk av den samlede avdelingskompetansen
  • Lederoppgave nr 4: Rammer for jobbutførelse

    • Ha full oversikt over de fysiske forutsetninger for jobbutførelse innen egen avdeling.
    • Kunne planlegge og iverksette nødvendige endringer av rammefaktorene.
    • Kunne bidra til at medarbeiderne utvikler et godt arbeidsmiljø sammen

    Kunne veilede enkelt- medarbeidere som skaper ugunstig arbeidsmiljø, slik at deres engasjement bidrar til utvikling både for dem selv og andr

Emnets temaer

Fortsatt fra emnet "Operativt lederskap - hverdagskommunikasjon"

  • Ledelse
  • Motivasjon
  • Forutsetninger for læring og utvikling på arbeid
  • Hverdagskommunikasjon (inkludert teamarbeid)
  • Hverdagslæring
  • Virksomhetsforståelse

Nytt:

  • Operativ virksomhetsstyring (del 2) - utviklingsarbeid
  • Kompetansestyring

Pedagogiske metoder

Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Prosjektarbeid
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)

Pedagogiske metoder (fritekst)

  • Erfaringslæring gjennom bevisstgjøring av/og læring i egen praksis
  • 12 1-dags samlinger med bearbeiding av erfaringer fra foregående mellomperiode og introduksjon til ny mellomperiode
  • 11 mellomperioder med driftsrelatert anvendelse av ledelsesteori
  • Innlevering av besvarelse i hver mellomperiode
  • Bruk av læringsplattform for skriftlig kommunikasjon og faglig referanse

Vurderingsformer

Muntlig fremføring
Oppgaveløsning
Vurdering av prosjekt(er)
Annet

Vurderingsformer

  • 3 gruppevis innleveringer av utkast til prosjektoppgave
  • Minimum 3 individuelle presentasjoner av mellomperioderesultater på samling
  • Gruppevis innlevering av prosjektoppgave (utviklingsarbeid)
  • Alle gruppens medlemmer skal samlet presentere prosjektoppgaven på avsluttende samling

Alle deler skal bestås

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Sensureres av fagansvarlig og en uavhengig intern sensor

Obligatoriske arbeidskrav

  • Deltatt på minimum 8 samlinger

Læremidler

  • Virksomheten og de aktuelle driftsutfordringer i hvert program (studium)
  • Innbjør, Harald og Jostein Kleiveland (2007). Operativt Lederskap . Fagbokforlaget. Hele boken er pensum

Tilleggs- og støttelitteratur:

Dette er en veiledende litteraturliste. Minimum firer bøker, hver på omtrent 250 sider, må leses. Disse skal godkjennes av faglærer.

  • Abraham H. Maslow,- A theory of human motivation, Psychological Review 1943, 50, 370-396
  • Alexander Hiam - Motivating & rewarding employees, Adams Media Corporation 1999
  • Anders Skogstad og Ståle Einarsen - Ledelse på godt og vondt, Fagbokforlaget 2002
  • Asbjørn Aune – Kvalitetsstyrte Bedrifter, ad Notam, Gyldendal 1996 og seinere utgaver
  • Atle Ronnes og Stig Berge Matthiesen – Utbrent – krevende jobber – gode liv?, Fagbokforlaget, 2002
  • Bente Erlien - Bak ordene – intern kommunikasjon i praksis, Universitetsforlaget – 2001
  • Bjarne Berg Wig – Det uslåelige arbeidslaget, Tiden Norsk Forlag 1999
  • Bjørg Johnsen - Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?: oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding, del av serien Læremidler for profesjonsutdanning ved Høgskolen i Akershus 1/1999
  • Bjørg Johnsen - Instruksjon og veiledning ved læring av praktiske oppgaver på arbeidsplassen, Bekkestua, Høgskolen i Akershus 1998
  • Einar Thorsrud og Fred E. Emery - Mot en ny bedriftsorganisasjon, Tanum forlag 2. utgave 1970
  • Eldri Steen og Liv Haugli – Når livet setter seg i kroppen: bevisstgjøring, muligheter og valg, Noras Ark 1. utg. 2002
  • Erling S. Andersen, Ingeborg Baustad og Åge Sørsveen – Ledelse på norsk. Prinsipper, arbeidsmåter og resultater, ad Notam Gyldendal forlag 1995
  • Geir Kaufmann og Astrid Kaufmann – Psykologi i organisasjon og ledelse, Fagbokforlaget 3. utgave 2003
  • Harald Innbjør og Olav Trøan – Forankring i lærings- og utviklingsprosesser – prosjektoppgave i Yrkespedagogikk ved Høyskolen i Akershus, 2004
  • Henrik Bakke - Kommunisèr – gode råd for bedre kommunikasjon, Gyldendal Akademisk 2004
  • John Dewey – Erfaring og oppdragelse, København: Christian Ejlers 1974 (opprinnelig 1938)
  • Kjell Grønhaug, Odd Hellesøy og Geir Kaufmann - Ledelse i teori og praksis, Fagbokforlaget 2001
  • Nils Arne Eggen - Godfoten – samhandling – veien til suksess, Aschehoug forlag 2. opplag 2003
  • Nils Magnar Grendstad – Å lære er å oppdage, Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk, Didakta Norsk Forlag, Oslo 1986
  • Nils Magnar Grendstad - Hva styrer min adferd – litt hverdagspsykologi, Didakta Norsk Forlag 1990
  • NS-EN ISO 9001:2008
  • Paul Moxnes - Læring og ressursutvikling i arbeidsmiljøet, Forlaget Paul Moxnes. 2000.
  • Petter Mathisen og Rune Høigaard - Veiledningsmetodikk – en håndbok i praktisk veiledningsarbeid, Høyskoleforlaget 2004
  • Steinar Kvaale og Klaus Nielsen – Mesterlæring, læring som sosial praksis, København. Hans Reitzel, 1999
  • Sturla Bjerkaker - Voksnes læring, Universitetsforlaget 2001
  • Thomas A. Harris - Jeg er OK, du er OK, Harper & Row 1969