Kvalitetsledelse
2015-2016
-
SMF1183
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap:
- ha kjennskap til teorien om ”Total quality management”
- ha kjennskap til hvordan analyser kvalitet i et produkt/tjeneste og den tilvirkningsprosess
- ha kjennskap til hvordan forbedre kvalitet til et produkt/tjeneste/prosess
- ha kjennskap til forholdet mellom kunders behov og kvalitet i produktene
- ha kjennskap til hvordan bedrifter organiseres og ledes for å levere kvalitet til kunden
Ferdighet:
- Kunne identifisere sammenheng mellom kunders behov og kvalitet
- Kunne identifisere forbedringer i kvalitet til et produkt/tjeneste
- Kunne forklare sammenhengen mellom hvordan en er organisert og hva som produseres i en bedrift
Generell kompetanse:
- Etter gjennomført emne skal studenten kunne forstå, anvende, vedlikeholde og forbedre kvalitetssystemer.
Emnets temaer
- Organisering i prosesser, prosessforståelse og - analyse.
- Organisering av forbedringsprosjekter.
- Kvalitetssystemer.
- Egenskaper ved kvalitetsledelse.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Veiledning
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, 12 timer
Vurderingsformer
Eksamen i kvalitetsledelse avholdes ca midtveis i semesteret.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Neste ordinære avvikling av emnet
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle trykte og skrevne.
Obligatoriske arbeidskrav
1 obligatoriske innlevering.
Læremidler
Quality Management, Organization, and Strategy. James R. Evans. ISBN-13: 9780538469371 / ISBN-10: 0538469374
Erstatter
Delvis SMF1181