Merkevarebygging
2015-2016
-
SMF1261
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap:
* Kjenne til merkevarebygging i et historisk perspektiv
* God kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse av merkevarer
* Gjøre rede for hvilken funksjon merkevarer har for bedrifter og forbruker i samfunnet i dag
* Gjøre rede for relasjonen mellom merkevareledelse og bærekraftstankegang
* Kjenne til oppdatert forskning innenfor fagfeltet
Ferdigheter:
* Kunne anvende sentrale teorier innen strategisk merkevarebygging i bedrifter
* Kunne vurdere perspektiver og ta beslutninger i tråd med bærekraftig bedriftsutvikling
* Kunne anvende aktuelle kilder for oppdatering av egen kunnskap
Generell kompetanse:
* kunne forstå, formidle og diskutere sentrale teorier innen merkevarebygging
* kunne forstå, formidle og diskutere dilemmaer relatert til merkevarebygging og bærekraft
* kjenne til grunnleggende metoder innen nytenking og innovasjon (dette gjelder kun for studenter i Bachelor i økonomi og ledelse)
Emnets temaer
* Introduksjon til merkevarebygging
* Effekter av merkevarer for kunder og bedrifter
* Merkets posisjon hos kunder og marked
* Merkekjennskap
* Merkeassosiasjoner
* Merkeevaluering
* Relasjonelle aspekter ved merkevarer
* Merkeposisjonering
* Merkeelementer
* Vekststrategier for merker
* Styring av merkeportefølje
* Kommunikasjon av merkevarer
* Merkesamarbeid
* Bærekraft og merkevareledelse
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, gruppearbeid, obligatoriske oppgaver, oppgaveløsning og veiledning.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Emnet har intern sensor, men benytter ekstern sensor periodisk hvert 5. år, neste gang vår 2017.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon/utsatt eksamen august 2016.
Godkjente obligatoriske oppgaver er gyldige ved kontinuasjonseksamen.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Det gis to obligatoriske arbeidskrav som skal løses i grupper. Omfang opplyses ved utlevering.
Begge obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
I tillegg:
Studenter på Bachelor i økonomi og ledelse skal ha gjennomført det digitale kurset 3IKK (3-timers innovasjons- og kreativitetskurs) og påfølgende gruppearbeid. Gruppearbeidet krever obligatorisk frammøte.
Læremidler
Samuelsen, Bendik M, Adrian Peretz og Lars E. Olsen, (2010). Merkevareledelse på norsk 2.0. (2. utgave). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.
Vitenskapelige artikler eller kompendium blir oppgitt nærmere kursstart.
Anbefalt litteratur:
Lindstrom, Martin ( 2005). BrandSense: Bygg sterkere merker ved hjelp av våre fem sanser: berøring, lukt, smak, hørsel og syn. Oslo: N.W.Damm & Søn
Bjerke, Rune og Nicholas Ind (2007). Organisasjonsdrevet merkevarebygging.Oslo: J.W.Cappelens Forlag