Årsstudium i GIS - nettbasert - ÅRGIS-F

Innledning

Geografiske informasjonssystemer (GIS) er betegnelse på systemer for håndtering av stedfestet informasjon, det vil si informasjon som inneholder opplysninger om hvor ting er plassert/foregår. Årsstudium i GIS kan brukes som en introduksjon til GIS og videre studier innen fagområdet eller som en spesialisering eller et verktøykurs for kandidater som allerede har en faglig utdanning eller arbeidserfaring.

Studiets faglige grunnlag og idégrunnlag  

Årsstudiet i GIS er en IKT-utdanning der studentene spesialiserer seg i håndteringen av geografisk informasjon. Denne teknologien brukes aktivt innenfor planlegging og drift av teknisk infrastruktur, eiendomsforvaltning, arealbruk og transportplanlegging. GIS er også mye brukt innenfor naturressursforvaltning i forhold til skog, landbruk, utmark, høyfjell, biologisk mangfold og vannressurser. I tillegg øker interessen for GIS også innen prosjektering, forvaltning og drift av større bygningsmasser, samt innen universell utforming.

Studiets varighet, omfang og nivå

Studiet er et deltidsstudium med normert studietid på 3 år og et omfang på 60 studiepoeng.
Studiet kan også gjennomføres på 2 år. 

Det er en oppstartsamling (én dag) i begynnelsen av første semester.

Enkelte eksamener kan kreve oppmøte på Høgskolen i Gjøvik.

Studiet tilbys også som heltidsstudium

Forventet læringsutbytte

Kunnskap

  • Studenten har gode kunnskaper om stedfestet informasjon og hvordan den kan modelleres og bearbeides ved hjelp av  geografiske informasjonssystemer.
  • Studenten har god oversikt over gjeldene praksis for produksjon og distribusjon av stedfestede data i Norge.
  • Studenten har god oversikt over teknologi for distribusjon og presentasjon av stedfestede data over internett.
  • Studenten har gode kunnskaper om gjeldene standarder innen fagfeltet.
  • Studenten har kjennskap til markedsledende programvare innen GIS, både kommersiell og fri og åpen programvare.
  • Studenten kan selvstendig oppdatere sin kunnskap, både gjennom litteratursøking og kontakt med fagmiljøer.

Ferdigheter

  • Studenten har grunnleggende ferdigheter i modellering, innsamling, bearbeiding og analyse av stedfestet informasjon samt forvaltning og presentasjon av denne.
  • Studenten har gode ferdigheter i bruk av markedsledende programvare innen GIS.
  • Studenten har grunnleggende ferdigheter i bruk og utvikling av geografiske web-tjenester.

Generell kompetanse

  • Studenten kan formidle GIS-faglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk.
  • Studenten har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter, har respekt for andre fagområder og fagpersoner og kan bidra i tverrfaglig arbeid.
  • Studenten kan delta aktivt i GIS-faglige diskusjoner og evner å dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen fagfeltet.

Internasjonalisering

Det er ikke lagt opp til utveksling med utenlandske utdanningsinstitusjoner i løpet av studiet.

Målgruppe

Det er først og fremst i kombinasjon med tidligere utdanning, arbeidserfaring eller videre studier at dette årsstudiet kommer til sin rett. Dette fordi GIS i stor grad brukes som et verktøy innen ulike fagdisipliner. Studiet er aktuelt som kompetanseheving eller videreutdanning for kandidater med arbeidserfaring, fagutdanning eller høyere utdanning.

Studiet kan også benyttes som starten på en utdanning innen GIS, IT eller geomatikk. Etter endt årsstudium kan kandidaten søke intern overflytting til Bachelor i Geomatikk, under forutsetning av at opptakskravet (matematikk R1) er oppfylt. Studenter som mangler fordypningen i matematikk kan søke overflytting under forutsetning av at man gjennomfører høgskolens R1-kurs i matematikk, som starter noen uker før ordinær studiestart.

Studiet er lagt opp som et verktøyfag for personer med behov for å lære seg sentral og praktisk GIS-kunnskap til anvendelse innen ønskede fagfelt.

Eksempler på kandidater kan være de som

  • er ferdig med videregående skole og ønsker en introduksjon til GIS for å vurdere en karriere innen GIS-relaterte fag.
  • er i jobb eller utdanning som krever bruk av GIS eller der GIS vil gi en merverdi, som for eksempel politi, lærere, helsefag, transportnæring, naturfag, samfunnsfag.
  • har en IT-grad og ønsker en spesialisering innen GIS (for eksempel master/ing innen IT, Medieteknikk).

Opptakskrav og rangering

Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Studiets innhold, oppbygging og sammensetning

I første halvdel av studiet er det fokus på modellering, strukturering, lagring og presentasjon av geografiske data. Andre halvdel omfatter geografisk datafangst, infrastruktur for geografiske data og geografisk analyse.

En stor del av studiet består av oppgaveløsing og prosjektarbeid med øvinger i bruk av GIS- og dataverktøy. Studiet er bygd opp for å fylle arbeidslivets behov for GIS-kompetanse på et praktisk utøvende nivå.

Pedagogiske metoder  

Undervisningen i det nettbaserte årsstudiet følger samme framdriftsplan som heltidsstudiet innen de enkelte emner, men det er bare ett emne for hvert semester i nettstudiet.
Læringsmateriell i form av tekstdokumenter, videoforelesninger og oppgavetekster presenteres gjennom en digital læringsplattform. Denne inneholder også nettforum som brukes for å gi veiledning og for å holde kontakt mellom emnelærere og studenter. Forelesninger som blir holdt i klasserom på HiG kan ved behov tas opp på video og gjøres tilgjengelig for nettstudier. Gjennom avtalte nettmøter kan det også gis direkte veiledning med lyd og bilde.
De fleste emnene i studiet tilbys samtidig for flere kull og studier (bl.a. GIS og Bachelor geomatikk), slik at studentene også oppnår læring på tvers av studentkull. IKT brukes intensivt for deler av studiet, og dette krever at kandidatene enten har, eller har evne til raskt å skaffe seg gode ferdigheter i bruk IKT.

Kvalitetssikring  

Kvalitetssikringen i studiet bygger på følgende:

  • Undervisningspersonalets faglige og pedagogiske kompetanse
  • Kvalitetssikringssystemer og involvering
  • Forskningsbasert undervisning
  • Sensurordning

Forskningsbasert undervisning  

I flere av emnene trekkes studentene inn i skolens pågående FoU-arbeider. En rekke fagstandarder for gjennomføring, dokumentasjon og presentasjon benyttes i undervisningsopplegget.

Tekniske forutsetninger

Studenten må disponere egen bærbar datamaskin som kan kjøre nyere versjoner av Windows operativsystem. Studenten må ha nødvendige rettigheter på datamaskinen til å installere programvare.

Emnetabeller

Emnetabell - Årsstudium i GIS - nettbasert

Emnekode Emnets navn O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
GEO1121 GIS Intro O 10          
GEO1271 Geografisk datafangst 1 O   10        
IMT2261 Informasjonsstrukturer og databaser O     10      
GEO3101 Geografisk analyse O       10    
GEO2311F Geografisk informasjonsbehandling O         10  
GEO3141 Infrastrukturer for stedfestet informasjon O           10
Sum: 10 10 10 10 10 10
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

For studenter med geomatikkbakgrunn vil det være mulig å søke fritak fra GEO1121 - GIS intro.