Designmetoder
2016-2017 - IMT1431 - 10sp

Forventet læringsutbytte

Kunnskaper

Etter å ha fullført dette emnet, skal studenten

  • ha en oversikt over de viktigste fagfeltene og metodene innenfor design av digitale medier
  • kjenne til ulike teknikker for ideskaping og innovasjon
  • ha god kunnskap om prototyping, iterativ design og brukertesting

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette emnet, skal studenten kunne:

  • jobbe systematisk med å utvikle innovative ideer og konsepter for design av digitale medier
  • jobbe iterativt med å videreutvikle en ide fra skisse til prototype
  • analysere og vurdere graden av kreativitet og nyskaping i et designkonsept
  • rapportere skriftlig om sitt eget designarbeid på et akademisk nivå

Generell kompetanse

Gjennom dette emnet skal studenten utvikle sin kompetanse innen områdene:

  • innovasjon
  • tverrfaglighet
  • akademisk skriving
  • gruppearbeid

Emnets temaer

  • Idéskaping og idémyldring
  • Iterativ design
  • Prototyping
  • Brukerinvolvering i design
  • Akademisk skriving
  • Gruppedynamikk og arbeid i team

Pedagogiske metoder

Essay
Forelesninger
Gruppearbeid
Lab.øvelser
Obligatoriske oppgaver
Prosjektarbeid
Veiledning

Vurderingsformer

Annet

Vurderingsformer

  • Gruppeprosjekt (60%)
  • Individuell rapport (40%)
  • Begge deler må være bestått

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Ekstern sensor.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Ingen egen kontinuasjon, emnet må tas på nytt ved neste gangs ordinære avvikling.

Obligatoriske arbeidskrav

  • Obligatorisk oppmøte på minst 3 av 4 heldagsseminarer.
  • 3 obligatoriske innleveringsoppgaver som må være godkjent for å få levere endelig prosjekt.
  • Studenten skal ha gjennomført det digitale kurset 3IKK (3-timers kreativitetskurs) og påfølgende gruppearbeid.

Læremidler

  • Hedemann, Ole (2010). Idéutvikling i mediehuset. Kristiansand: IJ-forlaget.
  • Kumar, Vijay (2013). 101 Design methods. Hoboken: Wiley
  • Steve Krug (2010) Rocket Surgery Made Easy: The Do-it-yourself Guide to Finding and Fixing Usability Problems, New Riders.

Supplerende opplysninger

Emnet er bare tilgjengelig for studenter ved bachelorprogrammet i webutvikling, eller maksimalt 25 studenter.