Akademisk lesing og skriving for mediefag
2016-2017
-
IMT1461
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
IMT1281 Medievitenskap
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha grunnleggende kunnskap om vitenskapelig arbeidsmetode og rapportering. Kritisk og analytisk tenking er sentralt i akademisk lesing og skriving, studententen bevisstgjøres på dette samt får en innføring akademiske teksters kjennetegn og egenskaper.
Studenten skal kunne gjennkjenne og forstå gjennomføringen av faser i et vitenskapelig arbeid (teori-bygging, formulering av forskningsspørsmål, foreta relevante metodevalg, analyse og drøfting). Studenten skal kunne rapportere i henhold til vitenskapelige/akademiske normer, og bruke verktøy som assisterer med formattering av rapporten.
Emnets temaer
• Vitenskapsteori
• Valg og vurdering i forskningsprosessen
• Etisk kildebruk
• Introduksjon til ulike metoder (kvalitativ og kvantitativ)
• Akademisk skriving og rapportering
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Prosjektarbeid
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
• Teoretisk 3 timers skriftlig eksamen (teller 50%)
• Semesteroppgave (teller 50%)
• Begge deler må være bestått
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
En intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Utsatt eksamen i august for skriftlig eksamensdel.
For semesteroppgave etter avtale med emneansvarlig.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
3 obligatoriske innleveringer som må være godkjent før eksamen og før studenten kan påbegynne avsluttende semesteroppgave:
Annotert Bibliografi
- Studenten skal ferdigstille en annotert bibliografi som som tar utgangspunkt i minst tre tekster der en kilde skal være en fagfellevurdert akademisk tekst. Bibliografien skal følge Harvard stilen.
Problemstilling
- Problemstillingen beskriver hensikten med den akademiske rapporten og skal være minst en setning, men ikke lengere enn et kort avsnitt. I tillegg til problemstillingen skal denne innleveringen inneholde en definisjon/operasjonalisering av nøkkelord og teoretiske begreper som benyttes i problemstillingen. Definisjonene skal siteres og innleveringen skal inkludere bibliografisk informasjon i Harvard stilen.
Metode
- Metoden skal beskrive innsamling av empirisk data. Viktige elementer inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende: Utvalg av populasjon (deltakere), prosedyre, instrument (feks spørreskjema), og verktøy for analyse (kvantitativ/kvalitativ). Metodeinnleveringen skal ha 1-3 kilder og en bibliografi som følger Harvard stilen.
Læremidler
- Øyen, S. A., & Solheim, B. (2013). Akademisk skriving - en skriveveiledning. Oslo: Cappelen Damm.
- Østbye, H., Helland, K., Knapskog, K., Larsen, L. O., & Moe, H. (2013). Metodebok for mediefag (4th ed.). Bergen: Fagbokforlaget.