Webanalyse
2016-2017
-
IMT2004
- 10sp
Forutsetter bestått
IMT1292 Webkoding eller tilsvarende.
Anbefalt forkunnskap
Emnet forutsetter IMT1292 Webkoding eller tilsvarende. Emnet bygger på IMT1282 Medievitenskap, akademisk skriving og metode, IMT1102 Sosiale medier, IMT2661 Mobile medier og IMT2072 Ergonomi i digitale medier.
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene ha generell kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse knyttet til kvantitative bruksdata fra webløsninger og sosiale medier som kan brukes for å styrke arbeid med innhold på nett. Læringsutbyttet skal kunne brukes for å analysere nettbruken med tanke på strategisk og operativ videreutvikling av innholdet og tjenestene som publiseres.
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studentene ha grunnleggende kunnskap om:
- Et utvalg av analyseprogrammer/-tjenester og deres egenskaper
- Hvilke bruksdata som kan logges på et nettsted og hvordan loggingen rent teknisk foregår
- Hvordan bruksdata fra en webtjeneste kan fortolkes til å gi kunnskap som kan brukes for å videreutvikle tjenesten, både strategisk og operativt
- Hvordan data fra sosiale nettverk kan supplere data fra en konvensjonell weblog
Begreper, prinsipper og metoder knyttet til analysering av bruksmønstre
Ferdigheter
- Kunne knytte en analysetjeneste/verktøy til et eksisterende nettsted
- Kunne hente ut talldata og fortolke tallmaterialet om det grunnleggende bruksmønsteret på nettsiden
Generell kompetanse
Studenter skal etter avsluttet emne kunne samle inn og bruke bruksmønsterdata på en reflektert og konstruktiv måte og dermed skape et kunnskapsbasert grunnlag for å videreutvikle en webtjenestes form og innhold. Samtidig skal studentene også kunne balansere fordelene ved kunnskapen som logging av bruksdata representerer med de etiske og praktiske utfordringene som logging av bruksdata/trafikkdata representerer.
Emnets temaer
Emnet vil berøre grunnleggende prinsipper og metoder for
- Måling og logging av data om bruksmønstre knyttet til innhold på nett
- Innsamling og organisering av loggede data
- Analysering av bruksdata i webtjenester
- Rapportering og presentasjon av bruksmønsterdata
- Bruk av analyseresultater
- Etiske vurderinger i relasjons til bruksmønsterdata
- Kritiske perspektiver om dataenes innhold, innsamlingsmetoder og analyser
Emnets temaer
Emnets temaer
Emnet vil berøre grunnleggende prinsipper og metoder for:
- Måling og logging av data om bruksmønstre knyttet til innhold på nett
- Innsamling og organisering av loggede data
- Analysering av bruksdata i webtjenester
- Rapportering og presentasjon av bruksmønsterdata
- Bruk av analyseresultater
- Etiske vurderinger i relasjons til bruksmønsterdata
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
Det blir stilt krav om minimum 80% oppmøte på gruppearbeid og forelesninger.
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Vurderingsformer
Formativ veiledning av arbeidet med 3 individuelle mappeoppgaver som må bestås. Mappeoppgavene gis bestått/ikke bestått til slutt i emnet.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved neste regulære gjennomføring av emnet.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
-
Læremidler
- Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity
- Practical Web Analytics for User Experience: How Analytics Can Help You Understand Your Users
- Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking
Supplerende opplysninger
Emnet undervises første gang våren 2018.