Grunnleggende BIM-modellering
2016-2017
-
BIM1001
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten kunne:
Kunnskap:
- Forklare og gjøre rede for sentral BIM-teori og BIM-begreper
- Forklare BIM-tankesett knyttet til BIM-problemstillinger i samfunnet, BIM-prosesser og aktuelle verktøy og metoder innen fagfeltet
- Gjengi og drøfte databaseprinsipper og aktuelle databasekonsepter, samhandling og digital dataflyt innen bygg- og anleggsbransjen
- Redegjøre for ulike samhandlingsmetoder og hvordan BIM kan benyttes i disse
- Kunnskap om hvor lite som egentlig skal til for å få utbytte av BIM
- Anvende grunnleggende kunnskap til å vurdere ulike typer BIM-oppgaver innen bygg- og anleggsnæringen
- Forstå og fortolke praktisk BIM-kunnskap som er relevante for byggherrer, arkitekter, rådgivende ingeniører og entreprenører og byggvareprodusenter
- Beskrive de mest benyttede dataformater innen BIM
- Vurdere mulige analyser som er mulig å gjøre i en informasjonsberiket modell
- Vite forskjellen mellom proprietær BIM og åpen BIM og når man kan eller bør bruke det ene eller det andre
- Grunnleggende kunnskap om praktisk modelletablering og publisering av modell
Ferdigheter:
- Utarbeide gode rapporter med tilhørende kildehenvisninger knyttet til prosjektarbeid
- Anvende BIM-terminologi til å presentere fagstoff
- Kunne bruke innsynsløsninger (IFC-Viewer) for å betrakte på BIM-filer
- Anvende teoretisk og praktisk BIM-kunnskap til å løse fagrelaterte utfordringer og oppgaver både enkeltvis og gjennom samarbeid.
Generell kompetanse:
- Vise generell kompetanse om ulike dataformater og datautveksling mellom disse
- Forstå viktigheten av planlegging og samhandling ved ulike typer BIM-prosjekter
- Vise selvstendighet og samarbeidsevne, samt evne til refleksjon
- Etablere grunnleggende forståelse for hvordan tverrfaglige BIM-prosjekt kan planlegges og gjennomføres
Emnets temaer
- Introduksjon til intelligent modellering, BIM og samhandling
- Modelleringsprinsipper inkludert objektorientering inndeling i fag og lag
- Egenskaper, definisjoner
- Intelligens i modellering – hvordan berike modellen?
- Database konsepter, generelle database uttrykk
- Praktisk modelletablering og publisering av modell
- Dataflyt og samhandling - betydning, metoder og konsekvenser
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Nettbasert læring med samling(er), samt veiledning til prosjektoppgaver
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
2 prosjektoppgaver som gis én helhetlig karakter
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
- Besvarelser vurderes av emnelærer
- Oppgavetekst vurderes periodisk av ekstern sensor, neste gang høsten 2017
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emnelærer
Læremidler
- Eastman, Chuck; Teicholz, Paul; Sacks, Rafael; Liston, Kathleen (2011): BIM Handbook. John Wiley & Sons, Inc ISBN 978-0-470-54137-1
- Statsbygg (2016): BIM-manual, www.statsbygg.no/bim, versjon 2.0
- BIM-Guide, buildingSMART: www.buildingsmart.no
- Læremidler eller hjelp fra programvareprodusenter av valgt programvare for modellering og/ eller utveksling
Diverse utdelte notater og tilgjengelige websider gjennom Fronter
Erstatter
GEO1221