Kommunikasjon og norsk for Y-vei
2016-2017
-
SMF0002
- 0sp
Forventet læringsutbytte
Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- Kandidaten har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
- Kandidaten har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
- Kandidaten kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
- Kandidaten kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
- Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
- Kandidaten kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
- Kandidaten kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
- Kandidaten kan kommunisere effektivt i grupper.
- Kandidaten kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
- Kandidaten kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og angi kilder.
- Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
Emnets temaer
Akademisk forberedelse
- Grunnleggende om vitenskapelig metode
- Kildekritikk og rett bruk av kilder
- Bruk av tekstbehandling, søkemotorer og bibliotekstjenester
Skriftlig arbeid
- Skriving av studentoppgaver, som drøftingsoppgaver og sammendrag
- Temasetninger og avsnittsinndeling
- Grunnleggende norsk grammatikk og rettskriving
Engelsk
- Skriving av studentoppgaver på engelsk
- Lesing av faglige og akademiske tekster
- Akademisk stil, setningsbinding og ordforråd
- Grunnleggende engelsk grammatikk og rettskriving
Kommunikasjon
- Grunnleggende kommunikasjonsteori
- Mål- og mottakeranalyse, og segmentering
- Fagspråk
Møter og presentasjoner
- Forberedelse og gjennomføring av muntlige presentasjoner
- Planlegging, organisering og gjennomføring av møter/seminar
Prosjektarbeid
- Prosjektorganisasjonen, formål og betydning
- Planlegging og gjennomføring av prosjektoppgaver
- Samarbeid i grupper
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Gruppearbeid
Studentaktive undervisningsformer
Oppgaveløsning
Akademisk skriving
Prosjektarbeid
Medstudentevaluering
Lage spørsmål til, og gjennomføre digitale tester
Bruk av IKT: Tekst, video, presentasjonsverktøy, sosiale media, tankekart
Forelesninger
Bruk av egen PC og relevant programvare. Smarttelefon med kamera.
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Vurderingsformer
Mappen består av minimum fem arbeider, herav 1 muntlig presentasjon. Det beregnes en helhetlig karakter.
Totalt gjøres 6-8 arbeider, studenten kan selv velge hvilke arbeider i tillegg til muntlig presentasjon som skal utgjøre mappen, men med minimumskrav til omfang. Omfang angis for hvert arbeid i emnet.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig er det mulig å levere ny mappe innen fastsatt frist.
Obligatoriske arbeidskrav
Medstudentevalurering på minimum 1-2 arbeider.
Læremidler
Oppgis ved semesterstart
Erstatter
SMF0001