Ledelse med arbeidslivsjuss
2016-2017
-
SMF2051F
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
Introduksjon i ledelsesfag
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
- Kunnskap om grunnleggende organisasjons- og ledelsesteorier.
- Forståelse for lederfunksjonens mangfoldighet og utfordringer.
Ferdigheter:
- Bistå og/eller utøve ledelsesfunksjoner basert på analyser av konkrete situasjoner.
- Forstå ledelsesutfordringer i en bedrift i dens ulike markeds- og kundesegmenter.
- Forstå særegenheter ved serviceorganisasjoner
- Benytte lov- og avtaleverk i forbindelse med juridiske problemstillinger knyttet til arbeidsmiljø
Generell kompetanse:
- Etablere bevissthet og etisk holdning omkring lederrollen og egen ønsket fremtidig lederstil.
- Ha grunnleggende forståelse av arbeidsretslige konsepter og prosesser i arbeidslivet
Emnets temaer
- Del 1: Mål, strategi og effektivitet i organisasjoner. Organisasjonsstruktur. Organisasjonskultur og etikk. Makt og konflikt i organisasjoner. Organisasjon og omgivelser. Organisasjon og individ. Kommunikasjon i organisasjoner. Beslutningsprosesser i organisasjoner. Læring og innovasjon. Endring av organisasjoner. Ledelse i organisasjoner.
- Del 2: Servicesamfunnets myter og virkelighet. Lønnsomhet - et nytt regnestykke. Serviceledelsessystemet og servicekonseptet. Personalutvikling. Å utvikle mennesker. Kunden som marked og medprodusent. Fysisk miljø og tekniske hjelpemidler. Selskapets image. Å skape, reprodusere og videreutvikle forretningsideer. Kvalitet, produktivitet og strategi. Diagnose; gode og onde sirkler.
- Del 3: Arbeidslivsjus med sentrale lover og avtaler innen arbeidsmiljø, inklusiv arbeidstid, permittering, ferie, rettstvister og tariffrevisjon, samt forskrift for helse, miljø og sikkerhet (HMS).
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Emnet vil i hovedtrekk gjennomføres som et nettbasert studieløp.
- Et nettbasert løp innebærer at all kommunikasjon mellom veileder og studenter organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor også forelesninger og veiledning gjøres tilgjengelig.
- NB! Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
- Intern sensor
- Ekstern sensor vår 2017
- Ekstern sensor benyttes periodisk til å evaluere innhold, opplegg og vurderingskriterier, neste gang 2017 Vår.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
- Utsatt skriftlig eksamen i august
- Godkjente obligatoriske oppgaver gyldige ved utsatt eksamen.
Tillatte hjelpemidler
Kode C: Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt.
Les mer om tillatte hjelpemidler på eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
- Tre godkjente obligatoriske oppgaver. Alle må være godkjent.
- Arbeidsplan for obligatoriske oppgaver fremlegges like etter oppstart av emnet.
Læremidler
- Jacobsen, Dag Ingvar og Thorsvik, Jan, Hvordan organisasjoner fungerer, Fagbokforlaget, 4. utgave, ISBN 978-82-450-1445 - 7.
- Jacobsen, Dag Ingvar og Thorsvik, Jan, Hvordan organisasjoner fungerer - Arbeidsbok og casesamling, Fagbokforlaget, 4. utgave, ISBN 978-82-450-1446-4
- Normann, Richard, Service Management, Cappelen akademiske forlag, 3. utgave, ISBN 82-02-19835-6.
- Storeng, Beck og Due Lund (2015). Arbeidsrett. Cappelen Damm forlag, 9. utgave, ISBN 9788202470470.
- Lov- og avtaleverk