Videregående metodekurs
2016-2017
-
SMF3081
- 5sp
Forutsetter bestått
REA1131 Grunnleggende matematikk og statistikk
Anbefalt forkunnskap
SMF1182 Vitenskapelige metoder
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene ha følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap:
- Kjenne til hvordan en kommer fram til en god og forskbar problemstilling
- Forstå hvordan man bygger en god forskningsdesign, gitt en problemstilling
- Forstå fordeler og ulemper knyttet til ulike kvalitative og kvantitative metoder
- Kunne bruke standard statistiske verktøy for å analysere ulike typer kvantitative data
Ferdigheter:
- Lage en god forskningsdesign
- Bruke statistikkprogrammet SPSS
- Tolke resultater fra kjøringer fra SPSS-statistikkprogrammet
Generell kompetanse
- ha kjennskap til styrker og svakheter knyttet til de vanligste forskningsmetodene som brukes i økonomi og ledelse
- ha en forståelse for kompleksiteten som ligger bak en god analytisk design
- ha en forståelse for begrensninger knyttet til bruk av ulike analytiske metoder
Emnets temaer
DEL 1:
- Hva er en godt formulert problemstilling?
- Sammenheng mellom problemstilling, valg av undersøkelsesmetode, valg av empiri og datakilder
- Sammenheng mellom problemstilling, funn og konklusjoner fra undersøkelsen
DEL 2: Bruk av kvalitative metoder vs kvantitative metoder
- Hva er kvalitative og kvantitative data?
- Kvalitative data og undersøkelsens design
- Kvantitative data og undersøkelsens design
- Datatyper og databaser for økonomisk forskning. Analytiske verktøy.
- Metodedesign: valg og utforming av problemstillingen. Utvelging av data. Utvikling av gode datasett
- Fordeler og ulemper med ulike typer analytiske metoder
DEL 3: Bruk av statistikkprogram (SPSS)
- Innledning og bruk av programvare SPSS
- Deskriptiv statistikk
- Normalfordeling, t-fordeling, chi-kvadratfordeling og F-fordeling
- Hypoteser og hypotesetesting
- T-tester og chi-kvadrattester med SPSS
- Korrelasjon
- Enkel lineær regresjon. Minste kvadraters metode.
- Forskjellen mellom korrelasjonstest og regresjonsanalyse
- Regresjonsanalyse med anvendelser
- Multippel lineær regresjonsmodell (Anvendt regresjons- og korrelasjonsanalyse med bruk av SPSS)
- Kort innføring i logistisk regresjon (anvendelser med bruk av SPSS)
- Kort om faktoranalyse og spesielt om tolkning av Cronbach-alpha fra SPSS.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger
Gruppearbeid
Oppgaveløsning
NB: Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor. Ekstern sensor benyttes periodisk til å evaluere innhold, opplegg og vurderingskriterier.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ingen kontinuasjonseksamen, ved neste ordinære eksamensavvikling. Tidligere godkjente obligatoriske oppgaver er gyldige ved kontinuasjonseksamen.
Tillatte hjelpemidler
Kode D: Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Bestemt, enkel kalkulator tillatt.
Les mer om tillatte hjelpemidler på eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav
En obligatorisk innlevering i pdf. innen fastsatt frist - Må bestås for å få rett til eksamen.
Læremidler
- Johannessen A., L. Christoffersen og Per Arne Tufte (2011): Forskningsmetode for Økonomisk-administrative fag. Abstrakt forlag. 3. utgave.
- Randi Hammervold (2012): En kort innføring i SPSS: Anvendelser innen multivariat statistikk. Tapir. ISBN: 9788251928847
(eller Field A. (2013): Discovering statistics with IBM SPSS. 4th Edition. Sage, for de som er interessert i mer avansert bruk av statistiske metoder i SPSS).
Supplerende opplysninger
I løpet av emnet skal studentene bruke ulike typer datafiler til øvelser og bruk av SPSS. Emnet er også en forberedelse til bacheloroppgaven i økonomi og ledelse, og er kun tilgjengelig for studenter innenfor økonomi og ledelse.