Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 2. Fokus på folkehelse og livsstilssykdom
KLADD 2017-2018
-
ERG2011
- 10sp
Forutsetter bestått
- ERG1001 Introduksjon til ergoterapi
- ERG1011 Anatomi og fysiologi
- ERG1021 Helse og aktivitet
- ERG1041 Deltagelse i aktivitet
Anbefalt forkunnskap
- ERG2001 Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser, del 1
Forventet læringsutbytte
Hensikt med emnet er at studenten skal innhente kunnskap om folkehelse og ulike helseutfordringer i velferdssektoren: tilegne seg kunnskap om forebyggende, helsefremmende og rehabiliterende/habiliterende tiltak. Få kompetanse om tilpasning av omgivelser, inklusive bruk av hjelpemidler.
Kunnskap: Studenten skal
- ha kunnskap om mestring og mestringsstrategier
- ha kunnskap om ulike kommunikasjonsstrategier i endringsarbeid
- beskrive ulike faktorer som påvirker menneskets livssituasjon utfra et fysisk, psykisk, kognitivt og følelsesmessig perspektiv
- gjøre rede for folkehelsesykdommer, livsstilsykdommer og fremtidens helseutfordringer i velferdssektoren, herunder også demenstilstander
- beskrive uhelse som begrep, og forstå bakenforliggende faktorers betydning for forekomst av uhelse
- beskrive habiliteringens funksjon når det gjelder støtte og behandling til barn, ungdommer og voksne med varige funksjonsnedsettelser
- gjøre rede for tekniske hjelpemidlers betydning for å muliggjøre delaktighet og integrering i samfunnet for mennesker med psykososial eller somatisk funksjonsnedsettelse
Ferdighet: Studenten skal
- kunne benytte muliggjørende ferdigheter og strategier
- beskrive og sammenligne ulike teorier om fysisk, kognitiv, sosial og personlig utvikling, samt diskutere ulike faktorer som påvirker menneskers livslengde og livskvalitet
- kunne benytte og vurdere kartleggingsintrumenter ved ulike helseutfordringer
- kunne analysere og dokumentere hvordan tekniske hjelpemidler og tilpasning av bosted/arbeidsplass/skole kan bidra til aktivitet og deltakelse hos enkeltindivider
- ha en innovativ tilnærming ved valg av løsninger
Generell kompetanse: Studenten skal
- vise kompetanse i folkehelse og forebygging av livsstilssykdommer ved livsstilsendring og helsepedagogikk
- vise kompetanse i tilpasning av omgivelser
- kunne lese vitenskapelige artikler og benytte kunnskapsbasert praksis
Emnets temaer
- Muliggjørelse
- Helsefremming
- Folkehelse
- Mestringsstrategier
- Rehabilitering/Habilitering
- Uhelse
- Helseutfordringer i velferdssektoren
- Tilpasning av omgivelser/tekniske hjelpemidler
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker PBL som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tillegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudie.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon gjennomføres i henhold til eksamensplanen for bachelor i ergoterapi som ligger på universitetets hjemmesider.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene.
Læremidler
Bachelor i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur ligger i Fronter. Veiledning i valg av litteratur gir av emnelærer.