Universell utforming og velferdsteknologi som helsefremmende strategier
KLADD 2017-2018
-
ERG3021
- 15sp
Forutsetter bestått
- ERG1031 Introduksjon til universell utforming og velferdsteknologi
- ERG2001 Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 1
- ERG2011 Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 2. Fokus på folkehelse og livsstilsykdom
- ERG3001 Prosjektledelse i ergoterapi
- EPR2021 Praksis 2 Ergoterapi for helsefremming og folkehelse, ved sykdom og funksjonsnedsettelse - eller EPR2011 Praksis 3 Ergoterapi ved folkehelse og livsstilsykdom
Anbefalt forkunnskap
Tidligere emner
Forventet læringsutbytte
Hensikt med emnet er at studenten skal utvikle innsikt i hvordan utgangspunktet for universell utforming er alles naturlige rett til å delta i samfunnet. Studenten skal lære hvordan helsefremming kan utformes, organiseres og evalueres (helsefremming og helseledelse).
Kunns
- gjøre rede for helsefremming (health promotion), og forklare begreper som empowerment, livskvalitet og salutogenese samt definisjoner av helse og helsetiltak
- forklare nøkkelbegreper i helsefremmende arbeid som empowerment, health promotion, livskvalitet og salutogenese
- kjenne til hvordan folks helse knyttes til menneskers mestring, inkludering og deltakelse, og forstå forholdet mellom et universelt utformet samfunn og dettes innvirkning på folkehelsen
- kunne bruke begreper som helsedeterminanter, risikogrupper og helsepersonellressurser på en relevant måte
Ferdighet : Studenten skal
- gjøre rede for innholdet i internasjonale konvensjoner, nasjonale lover og forskrifter som er grunnlaget for universell utforming
- formulere et eget eksempel på hvordan helsefremmende strategier kan gjennomføres og evalueres i praksis
- ha tilegnet seg kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ idé som svar på en konkret problemstilling
Generell kompetanse : Studenten skal
- diskutere hvordan etiske aspekter innen folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap kan bedømmes og vurderes
- kunne planlegge, initiere og motivere helsefremmende tiltak innen ergoterapi
Emnets temaer
- Helsefremming
- Ergoterapi
- Universell utforming
- Innovasjon
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker PBL som læringsmetode. Det innebærer i dette emnet gruppearbeid i tillegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, og selvstudie.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Vurderingen består av to deleksamener:
- Del 1: Prosjektoppgave (teller 50%)
- Del 2: Hjemmeeksamen (teller 50%)
- Begge deler må være bestått for at emnet skal være bestått.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
- 2 interne sensorer på prosjektoppgaven.
- 2 interne sensorer på hjemmeeksamen.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon gjennomføres i henhold til eksamensplanen for bachelor i ergoterapi som ligger universitetets hjemmesider. Ved ikke bestått på en deleksamen må kun denne kontinueres.
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene.
Læremidler
Bachelor i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur legges ut på Fronter. Veiledning i valg av litteratur gir av emnelærer.
Supplerende opplysninger
Prosjektoppgaven kan være et tverrfaglig prosjekt i samarbeid med studenter fra andre studieprogram.