Fordypning i allmennsykepleie, del 3
KLADD 2017-2018
-
MAL4201
- 15sp
Forutsetter bestått
Fordypning i allmensykepleie, del 2
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om
-egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller store krav til kunnskapsbasert og helhetlig tilnærming fra sykepleier i tverrfaglig team
-sårbare og kritiske faser hjemme og i institusjon knyttet til utvalgt sykepleiefaglig problemstilling
-behandling av utvalgt problemstilling og den innvirkningen aktuell helsesvikt kan ha på pasientens og pårørendes livssituasjon
-sosiokulturell forståelse av mennesker med ulik alder og funksjonsnivå
-utvalgt pasientgruppes og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ut fra sosiokulturelle forhold
-flerkulturell kompetanse i klinisk sykepleie knyttet til valgt pasientgruppe
-formidling av tilpasset informasjon til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
Ferdigheter
- vurderer kritisk egen kompetanse i å lede eget fag ut i fra anerkjente prinsipper
- vurderer kritisk egen kompetanse knyttet til å fungere i team, beholde oversikt og ro i uforutsette situasjoner og under tidspress
- vurderer og velger på selvstendig grunnlag evidensbaserte tiltak knyttet til utvalgt problemstilling i klinisk praksis
- vurderer kristisk iverksatte behandlings- og sykepleietiltak med hensyn til rammen av lover og bestemmelser
- vurderer kritisk risiko for psykiske senskader i forbindelse med opplevelse av traumer, sorg- og tapsreaksjoner ved aldersrelaterte, kroniske og sammensatte sykdommer
- anvender pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseprofesjoner
- vurderer kristisk egen evne til å gi assistanse til andre i teamet, gi og motta feedback og si fra når pasientsikkerheten er truet
Generell kompetanse
- argumenterer og utøver avansert sykepleie ut fra verdigrunnlag, yrkesetiske retningslinjer og kunnskap om etisk teori og lover som regulerer pasient og pårørendes rettigheter og helsepersonells plikter
- gir situasjonsbetinget veiledning og undervisning til pasienter og pårørende på basis av pedagogisk kunnskap kunne veilede og undervise andre
- viser høy grad av evne til anvendelse av forskningsbasert kunnskap som grunnlag i praksis og fagutviklingsarbeid
- identifiserer behov og delta i endringsprosesser som utvikler identitet som sykepleier
Emnets temaer
- administrasjon og ledelse av sykepleietjenesten ved egen arbeidsplass
- teamarbeid og pasientsikkerhet
- flerkulturell kompetanse i spesialsykepleie
- sykepleie til utvalgte grupper av pasienter
- pasienten som har eller kan utvikle ytterligere, alvorlig helsesvikt knyttet til aldersrelaterte, kroniske og sammensatte sykdommer,
- spesialsykepleierens oppgaver knyttet til å planlegge og gjennomføre helhetlig, trygghetsskapende og kontinuerlig omsorg til utvalgt pasientgruppe
- undervisning og veiledning
Pedagogiske metoder
Samling(er)/seminar(er)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger
Gruppearbeid
Simulering
Nettstøttet læring
Kliniske erfaringer
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Individuell prosjektoppgave. Omfang 3000 ord +/-10%
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
I henhold til eksamensplan
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent 5 skriftlige obligatoriske arbeidskrav. Omfang 1000 ord +/- 10 % pr. arbeidskrav
Deltakelse ved simulering
Ledelse av 2 gruppeveiledninger ved egen arbeidsplass
Læremidler
Selvvalgt litteratur av relevans for egen fordypning
Erstatter
SPL4151