Fordypning i anestesisykepleie, del 2
KLADD 2017-2018
-
MAN4101
- 15sp
Forutsetter bestått
Fordypning i anestesisykepleie, del 1
Fordypning i medisinske og sykepleiefaglige emner del 1 MKS4000 eller Fordypning i medisinske og sykepleiefaglige emner del MKS4010
Anbefalt forkunnskap
Fordypning i medisinske og sykepleiefaglige emner del 2 MKS4102 for kull 2016.
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- Viser inngående kunnskaper om kirurgiske prinsipper, anestesi og intensivmedisin
- Viser inngående kunnskaper om egen klinisk funksjon knyttet til de mest vanlige tilstander som krever spesialsykepleiekompetanse
- Viser inngående kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- Viser inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- Viser inngående kunnskap om relevante observasjoner av pasienter i lokal-, regional- og generell anestesi, og foreslå tiltak når komplikasjoner oppstår
- Viser inngående kunnskap om indikasjon, dosering og virkning/bivirkning av de vanligste medikamenter (inkl. anestesigasser) anvendt i klinisk anestesiologi
Ferdigheter
- Identifiserer, planlegger, iverksetter, begrunner og evaluerer anestesisykepleie i tråd med kunnskapsbasert praksis under veiledning.
- Administrerer eget arbeid og læresituasjon og kan delegere arbeidsoppgaver til beste for pasienten
- Behersker forberedelse, mottak, leiring, monitorering og forebyggende tiltak i forhold til pasient som skal gjennomgå kirurgi
- Kan med veiledning arbeide selvstendig og ansvarlig ved gjennomføring av generell anestesi på funksjonsfriske pasienter etter gjeldende retningslinjer, inklusive bruk av medisinsk-tekniks utstyr
- Tar delansvar i forbindelse med anestesi til spesielle pasientgrupper og ved spesielle sykdomstilstander
- Viser situasjonsbevissthet gjennom å overvåke pasientsituasjonen og den totale behandlingssituasjonen
- Kan utføre anestesisykepleierens oppgaver overfor akutt og kritisk syke pasienter utenfor anestesiavdelingen, med veiledning
- Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- Kan benytte kommunikasjonsstrategier for å sikre kontinuitet og sikkerhet ved overganger
- Er kjent med prosedyrer i forbindelse med akutte situasjoner innen anestesi, inkludert avdelingens katastrofeplan
Generell kompetanse
- Bidrar til et godt arbeidsmiljø
- Er bevisst hvilke verdier og holdningen som har betydning for egen atferd
- Ivaretar og fremmer pasientens og pårørendes rettigheter
- Bidrar til å kvalitetssikre hhv. anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleien og annen behandling av pasienten
- Skaper kontakt og tillitsforhold til pasient og pårørende med vekt på egen kommunikasjon og adekvate kommunikasjonsmetoder
- Bidra til teamarbeid rundt pasienten ved å samarbeide i sykepleiefaglige og tverrfaglige team
- Analyserer egen fagutøvelse og integrerer og bruker teori i alle aspekter av praksis samt innehar en reflekterende holdning til kollegaers yrkesutøvelse
- Differensierer og prioriterer egne læringsbehov
- Bruker erfarne anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleiere og aktuell litteratur for å utvikle egen kompetanse
- Viser forståelse for betydningen av kontinuitet i anestesisykepleien
Emnets temaer
- Anestesiologi og anestesisykepleie ved ulike kirurgiske inngrep
- Anestesimedikamenter
- AHLR- utsjekk,
- Anestesisykepleie til barn og eldre
- Svikt i ulike organsystemer, sepsis,intensivmedisin.
- Aktuelt medisinsk utstyr, funksjon, vedlikehold og kontroll
- Aktuell kirurgi,
- Pediatri og nyfødtmedisin
- Pasientsikkerhet
- Kirurgi til sentrale pasientgrupper
- Traumepasienten
- Smertelindring ved akutte smerter
Pedagogiske metoder
Praksis
Refleksjon
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Ferdighetstrening
Simuleringsøvelser
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Vurderingsformer
Det er obligatorisk tilstedeværelse i emnets kliniske praksis, 300 timer. Fravær på over 10 % kan medføre at emnet vurderes til ikke bestått. Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Praksis vurderes av faglærer og kontaktpersoner i praksisfeltet.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Studenter som får ikke-bestått resultat i første veiledet praksis, må kontakte studieprogramansvarlig for tilrettelegging av videre studieforløp.
Obligatoriske arbeidskrav
Innlevering av skriftlig konkretisering av læringsutbytte, egenvurdering ved midt- og sluttvurdering i praksisstudie
Hospiteringsrapporter ved hospitering leveres inn på fronter
Sertifisering som AHLR utøver
I tillegg gjelder fra og med kull 2017 og høsten 2017:
Skriftlig fagnotat med deltakelse i seminar
Læremidler
Hovind, I. L. (red). (2011). Anestesisykepleie . Oslo: Akribe. 581 s
Butterworth, J. F., Wasnick, J. D., Mackey, D., Morgan, G. E. & Mikhail, M. S. (2013). Morgan & Mikhail's clinical anesthesiology . New York: McGraw-Hill Medical. XIII, 1366 s.
Fullstendig litteraturliste i utdanningsplan.
Erstatter
VPAIO02