Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk del 2
KLADD 2017-2018
-
MKS4100
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
MKS4001 Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk del 1
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative metoder med hensyn til hensikt, datainnsamlings- og analysemetoder
- har kunnskap om systematisk litteraturstudie
- har inngående kunnskap om hvordan vurdering av vitenskapelige studier gjennomføres
- har inngående kunnskap om et område innen egen spesialitet
Ferdigheter
- formulerer tydelig problemstilling innen klinisk sykepleie
- gjennomfører systematisk litteratursøk
- kritisk vurderer og analyserer kvantitative og kvalitative studier
- sammenstiller resultat fra vitenskapelige studier i form av en kunnskaps sammenstilling
- muntlig og skriftlig formidler og diskuterer grunnlaget for konklusjoner
Generell kompetanse
- analyserer, vurderer og sammenstiller aktuell kunnskap innen valt område
- identifiserer behov av ytterligere kunnskap
- kritisk og konstruktivt gransker, vurderer og diskuterer eget og andres vitenskapelige arbeid
Emnets temaer
- Kvalitative metoder
- Kvantitative metoder
- Forskningsbasert kunnskap
- Systematisk kunnskapssammenstilling
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesning
Individuell-/gruppeveiledning
Nettstøttet læring
Seminar
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Skriftlig fordypningsoppgave i form av et systematisk kunnskapssammenstilling, individuelt eller i gruppe bestående av maksimum 2 studenter. Omfang 5000 ord +/-10%.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave i henhold til eksamensplanen
Obligatoriske arbeidskrav
Deltagelse i seminarer gjennom hele perioden
Veiledning på systematisk kunnskapssammenstilling
Læremidler
Oppgis ved studiestart.
Selvvalgt litteratur av relevans til valgt fordypning.
Erstatter
Deler av AIO018, SPL4151, SPL4171, SPL4181, SPL4191