Fordypning i medisinske og sykepleiefaglige emner, del 1 operasjonssykepleie
KLADD 2017-2018
-
MOP4010
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
Bygger på kunnskaper fra Bachelorutdanning i sykepleie og praksiserfaring tilsvarende 2 års klinisk praksis.
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
- Forklarer hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser starter og utvikles
- Viser kunnskap om medisinsk behandling hos pasienter med svikt i vitale funksjoner
- Viser forståelse for svikt av vitale funksjoner hos operasjonspasienten og kirurgisk patofysiologi
- Viser inngående kunnskap om mikroorganismers levemåte, virulens og smittemåte som grunnlag for det infeksjonsforebyggende arbeidet som operasjonssykepleier
- Viser inngående kunnskap om operasjonspasientens forsvar mot infeksjoner, resistensutvikling og antibiotikabehandling.
- forklarer farmakologiske prinsipper og begreper for å kunne forstå medikamentelle behandlingsprinsipper
Ferdigheter:
- Analyserer relevante kliniske problemstillinger og gir kunnskaps- og forskningsbaserte begrunnelser for foreslåtte tiltak
- Benytter sin forståelse av mikrobiologi, infeksjonsmedisin, hygiene, patofysiologi og behandling ved akutt, kritisk sykdom som grunnlag for funksjonen som spesialsykepleier
- behersker medikamentregning
Generell kompetanse:
- Viser en spesialisert forståelse av infeksjonsforebygging, sykdomsforløp og behandling ved akutt og/eller kritisk sykdom
- anvender kunnskap som grunnlag for å observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos operasjonspasienten
Emnets temaer
Tema fra rammeplanens hovedemne 2, deriblant
- Grunnleggende cellebiologi og nevrofysiologi
- Grunnleggende patofysiologi med vekt på svikt i respirasjon, sirkulasjon, eliminasjon og kroppens homeostas
- Mikrobiologi og infeksjonsmedisin
- Sepsis og multiorgansvikt
- Hygiene
- Kroppens reaksjoner på sykdom og traume
- Farmakologi og medikamentregning
- Kirurgiske snitt og sårtilheling
- Blødning, hemostase og transfusjonslære
- Smerter
- Anatomi
- Tumorlære
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Lab.øvelser
Nettstøttet læring
Oppgaveløsning
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Simulering
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensor sensurer alle besvarelser
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny eksamen settes opp i slutten av inneværende semester og starten av neste semester.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Deltakelse i simulering
Passeringstest i medikamentregning, 100% riktig
Læremidler
Blant annet:
Henriksson, O., I. Lennermark, et al. (2014). Verdt å vite om væskebalansen : lærebok om vann-elektrolytt- og syre-base-balansen. Oslo, Gyldendal akademisk
Schøyen, R. and J. O. Josephsen (2011). Mikroorganismer og sykdom : lærebok i mikrobiologi og infeksjonssykdommer for helsepersonell. Oslo, Gyldendal akademisk.
Andersen, B. M. (2015). Håndbok i hygiene og smittevern for sykehus. Bergen, Fagbokforl.
Fullstendig litteraturliste oppgis i undervisningsplan ved studiestart
Erstatter
MKS4000 og MOP4100
Supplerende opplysninger
Overlapper 100 % med MKS4000 og MOP4100.