Introduksjon til radiografi
KLADD 2017-2018
-
RAD1041
- 14sp
Forventet læringsutbytte
Introduksjon til radiografi:
- har kjennskap til bildediagnostisk historie og utvikling
- kjenner til radiograffagets historie og beskriver radiografens yrkesfunksjon og ansvarsområder
- beskriver radiografifagets ulike modaliteter og deres bruksområder
- beskriver oppbygging av laboratorium for skjelettrøntgen
- kjenner til viktige beskyttelsesordninger for pasient og radiograf
- definerer helsearbeiderrollen
- er deltagende ved framstilling av røntgenbilder ved hjelp av bildeplatesystemer
- bruker høgskolens røntgenlaboratorium selvstendig (etter gjennomført sikkerhetsopplæring) og gjennomfører en enkel røntgenprosedyre på fantom
- kjenner til teknologiens muligheter og begrensninger innen helsetjenesten, likeså forholdet mellom teknologi og menneske
- beskriver det digitale bildets oppbygging og foretar enkel bildebearbeiding
Etikk og kommunikasjon:
- gjengir etiske teorier og ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn
- gjenkjenner etiske dilemmaer
- beskriver hvordan man kommuniserer og samhandler med pasienter i ulike aldre og situasjoner
- utviser et helhetlig syn på mennesket, og respekt for menneskets integritet og rettigheter
- har grunnleggende kunnskaper om etikk og kommunikasjon som er relevante i samhandling med pasient og pårørende
- anerkjenner og verdsetter yrkesetiske verdier og prinsipper og etterlever de plikter som følger av taushetsløftet
- gjenkjenner utfordringer i kommunikasjon mellom yrkesutøver og pasient med ulik bakgrunn og kultur
- gjengir helse- og sosialsektorens oppbygning og beskriver beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- viser interesse og oppøver evne til samarbeid og konfliktløsning gjennom arbeid i grupper
- opparbeider hensiktsmessige læringsstrategier og har innsikt i utdanningens pedagogiske metoder
- deltar aktivt i egen og andres læringssituasjon
Kildebruk og oppgaveskriving:
- definerer hva vitenskap er og gjør rede for vitenskapens betydning for utviklingen av radiografifaget
- kjenner til og bruker ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, gjennom bruk av bibliotek og litteratursøk i databaser
- viser kritisk vurdering av kilder
- beskriver oppbygning av skriftlige arbeider innen høyere utdanning
- har kjennskap til datamaskinens oppbygging og virkemåte
- behersker bruk av PC som verktøy med tilhørende standard applikasjoner som for eksempel operativsystem (Windows), Fronter, MSOffice, e-mail og vanlige filformater
Kreativitetskurs:
- kjenne til grunnleggende metoder innen nytenking og innovasjon.
Strålefysikk, strålebiologi, strålevern og apparatlære:
- forklarer oppbygning og funksjon av utstyr/laboratorium for skjelettrøntgen
- forklarer hvordan røntgenstråler dannes og hvilke faktorer som påvirker strålekvalitet og strålekvantitet
- forklarer vekselvirkningsprosesser mellom stråling og materie
- benytter prinsipper som tid, avstand og skjerming for beskyttelse av personell
- benytter enkle prinsipper for å minimalisere stråledose til pasient
- gjengir dosegrenser for yrkeseksponering
- beskriver biologiske effekter i vev og forskjell på deterministiske og stokastiske effekter
Emnets temaer
Emnets tema innen introduksjon til radiografi, etikk og kommunikasjon, kildebruk og oppgaveskriving:
- vitenskapsteori
- etikk
- kommunikasjon
- menneskesyn
- helse og sosialpolitikk
- samarbeid og konfliktløsning
- pedagogikk
- radiografrollen og historie
- IKT
- Oppgaveskriving og litteratursøk innen høyere utdanning
Emnets tema innen strålefysikk, strålebiologi, strålevern og apparatlære:
- røntgenstrålers danning
- strålekvalitet
- strålekvantitet
- vekselvirkningsprosesser mellom stråling og materie
- strålevern
- strålebiologi
- Rtg - apparatets oppbygning og funksjon
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker studentaktive metoder som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tillegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, laboratorieøvelser, gruppearbeid og selvstudie.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Vurderingsformer
- Mappevurdering innen temaet introduksjon til radiografi, etikk og kommunikasjon, kildebruk og oppgaveskriving: Mappen består av 2 arbeider levert i gruppe. Arbeidene leveres inn for tilbakemelding til fastsatt frist, det åpnes for videre jobbing på arbeidene etter tilbakemelding før endelig innlevering og vurdering. Teller 50 %
- 3 ukers hjemmeksamen innen strålefysikk, strålebiologi, strålevern og apparatlære. Teller 50%
- Hver av delene må bestås separat.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Utsatt eksamen/kontinuasjon på hjemmeeksamen i henhold til eksamensplan.
Ved mappevurdering kan kun den delen av mappen som ikke er bestått tas opp igjen.
Obligatoriske arbeidskrav
Studenten skal ha gjennomført det digitale kurset 3IKK (3-timers kreativitetskurs) og påfølgende gruppearbeid for å kunne fremstille seg til hjemmeeksamen i strålefysikk, strålevern, strålebiologi og apparatlære.
Læremidler
En full oversikt over ressurslitteratur finnes på NTNU i Gjøvik i fronter.
Erstatter
Deler av RAD1021