Anatomi, fysiologi, mikrobiologi og hygiene
KLADD 2017-2018
-
SPL1004
- 14sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- beskriver kroppens oppbygning, og forklarer organer og organsystemenes normale funksjon og samspill for: celler og vev, nervesystemet, sansene, det endokrine system, skjelettsystemet, musklene, sirkulasjonssystemet, blodet og immunforsvaret, respirasjonssystemet, fordøyelsessystemet, temperaturreguleringen, nyre – og urinveisystemet og reproduksjonssystemet.
- navngir anatomiske navn på strukturer og organer, og beskriver organers beliggenhet i forhold til hverandre.
- beskriver biokjemiske prosesser.
- navngir de ulike næringsstoffene og beskriver deres omsetning og funksjon.
- forklarer hvordan smitte spres og begrunner generelle hygieniske tiltak.
- beskriver mikroorganismers oppbygging og funksjon.
- navngir og beskriver de mest relevante sykdomsfremkallende mikrobene og deres virkning på kroppen.
Emnets temaer
Anatomi & Fysiologi
Mikrobiologi & Hygiene
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Lab.øvelser
Nettstøttet læring
Oppgaveløsning
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Vurderingsformer
Flervalgstest(er)
Skriftlig eksamen, 4 timer
Digital eksamen (leveringsform se tekstfelt)
Vurderingsformer
- Elektronisk flervalgstest, 1 time i Mikrobiologi & Hygiene (15%)
- Skriftlig eksamen, 4 timer i Anatomi & Fysiologi (85%)
- Hver av delene må bestås separat
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensor sensurerer alle besvarelser
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Se datoer i eksamensplan.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
"Avklaring av begrepsbruk i forbindelse med eksamensspørsmål" til skriftlig skoleeksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 2
Læremidler
Henvises her til undervisningsplanen for studieenhet 1. Litteraturlister klare innen 1. juli.
Supplerende opplysninger
Ved søknader om godskrivning, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner.