Introduksjon til nettverksmøter og relasjonskompetanse
KLADD 2017-2018 - VIU8510 - 30sp

Forventet læringsutbytte

Emnet vil gi studentene en fordypning i de temaer som er av betydning i forhold til dialogiske praksiser, relasjonskompetanse og gjennomføring av nettverksmøter. Sentralt vil være studentens arbeid med å integrere de ulike teoretiske perspektivene i et praktisk anvendelig repertoar. Etter endt emne oppnås følgende læringsutbytte:

  • Kandidaten kan identifisere fagets vitenskapsteoretiske ståsted og grunnforståelse
  • Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagets kjerneområder
  • Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap og anvende kunnskap på nye måter i praksis
  • Kandidaten kan analysere eksisterende teorier og metoder innen dialogske praksiser og arbeide selvstendig med praktisk problemløsning
  • Kandidaten kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • Kandidaten er i stand til å beskrive egen klinisk praksis og reflekter over denne i forhold til aktuell teori. .
  • Kandidaten kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og ta initiativ til faglige og etiske diskusjoner knyttet til sosialt nettverksarbeid
  • Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Emnets temaer

  • Student anno 2016, rettigheter og plikter
  • Innføring i bruk av IKT (Fronter)
  • Relasjonskompetanse
  • Oppmerksomt nærvær
  • Reflekterende prosesser
  • Åpne samtaler i nettverksmøter
  • Systemisk teori, narrativer og samarbeidende relasjoner

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Refleksjon
Veiledning

Vurderingsformer

Annet

Vurderingsformer

  • Individuell teoretisk oppgave

Problemstillingen utarbeides i samråd med studieprogramansvarlig. Oppgaven skal omfatte minimum 2000 ord.

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Én intern sensor.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Utsatt eksamen gjennomføres etter avtale med studieprogramansvarlig.

Obligatoriske arbeidskrav

  • Den individuelle læringsplan (minst 400 ord)
  • Selvbiografi (minst 400 ord)
  • Tre samlingsinnlegg (hver på minst 200 ord)
  • Tre teoriinnlegg (hver på minst 200 ord)
  • Tre praksisinnlegg (hver på minst 200 ord)

Læremidler

  • Anderson, H. & Jensen, P. (red) (2008) Inspirasjon: Tom Andersen og reflekterende prosesser. Oslo: Gyldendal Akademisk
  • Aubert, A.-M., & Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse: Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk
  • Fyrand, L. (2005) Sosialt nettverk: Teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget
  • Gjertzen, A. R. (2011) ”La eksperten fare”
  • Karlsson, B. & Borg, M. (2013) Psykisk helsearbeid: Humane og sosiale perspektiver og praksiser. Oslo: Gyldendal
  • Binder, P-E. (2011) Et oppmerksomt liv: Om relasjon, kropp og nærvær i eksistensens psykologi. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Vibe, M. de og Karem, R. (2007) Nå: Tilstedeværelsen i hverdagen. Oslo: Eget forlag.
  • ODIN håndbok
  • Seikkula, J. & Arnkil, T. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis – Respekt for annerledeshet i øyeblikket. Gyldendal Norsk Forlag
  • Vigrestad, T., Hellandshølen, A. M. (2012) Åpne samtaler i nettverksmøter. Oslo: Universitetsforlaget

Supplerende opplysninger

Nærmere beskrivelse av de ulike obligatoriske arbeidskravformene står i studieplanen.