Introduksjon til nettverksmøter og relasjonskompetanse
KLADD 2017-2018
-
VIU8510
- 30sp
Forventet læringsutbytte
Emnet vil gi studentene en fordypning i de temaer som er av betydning i forhold til dialogiske praksiser, relasjonskompetanse og gjennomføring av nettverksmøter. Sentralt vil være studentens arbeid med å integrere de ulike teoretiske perspektivene i et praktisk anvendelig repertoar. Etter endt emne oppnås følgende læringsutbytte:
- Kandidaten kan identifisere fagets vitenskapsteoretiske ståsted og grunnforståelse
- Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagets kjerneområder
- Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap og anvende kunnskap på nye måter i praksis
- Kandidaten kan analysere eksisterende teorier og metoder innen dialogske praksiser og arbeide selvstendig med praktisk problemløsning
- Kandidaten kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- Kandidaten er i stand til å beskrive egen klinisk praksis og reflekter over denne i forhold til aktuell teori. .
- Kandidaten kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og ta initiativ til faglige og etiske diskusjoner knyttet til sosialt nettverksarbeid
- Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
Emnets temaer
- Student anno 2016, rettigheter og plikter
- Innføring i bruk av IKT (Fronter)
- Relasjonskompetanse
- Oppmerksomt nærvær
- Reflekterende prosesser
- Åpne samtaler i nettverksmøter
- Systemisk teori, narrativer og samarbeidende relasjoner
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Refleksjon
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Individuell teoretisk oppgave
Problemstillingen utarbeides i samråd med studieprogramansvarlig. Oppgaven skal omfatte minimum 2000 ord.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Én intern sensor.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Utsatt eksamen gjennomføres etter avtale med studieprogramansvarlig.
Obligatoriske arbeidskrav
- Den individuelle læringsplan (minst 400 ord)
- Selvbiografi (minst 400 ord)
- Tre samlingsinnlegg (hver på minst 200 ord)
- Tre teoriinnlegg (hver på minst 200 ord)
- Tre praksisinnlegg (hver på minst 200 ord)
Læremidler
- Anderson, H. & Jensen, P. (red) (2008) Inspirasjon: Tom Andersen og reflekterende prosesser. Oslo: Gyldendal Akademisk
- Aubert, A.-M., & Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse: Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk
- Fyrand, L. (2005) Sosialt nettverk: Teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget
- Gjertzen, A. R. (2011) ”La eksperten fare”
- Karlsson, B. & Borg, M. (2013) Psykisk helsearbeid: Humane og sosiale perspektiver og praksiser. Oslo: Gyldendal
- Binder, P-E. (2011) Et oppmerksomt liv: Om relasjon, kropp og nærvær i eksistensens psykologi. Bergen: Fagbokforlaget.
- Vibe, M. de og Karem, R. (2007) Nå: Tilstedeværelsen i hverdagen. Oslo: Eget forlag.
- ODIN håndbok
- Seikkula, J. & Arnkil, T. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis – Respekt for annerledeshet i øyeblikket. Gyldendal Norsk Forlag
- Vigrestad, T., Hellandshølen, A. M. (2012) Åpne samtaler i nettverksmøter. Oslo: Universitetsforlaget
Supplerende opplysninger
Nærmere beskrivelse av de ulike obligatoriske arbeidskravformene står i studieplanen.