Grunnleggende BIM-modellering
KLADD 2017-2018 - BIM1001 - 10sp

Forventet læringsutbytte

Etter endt emne skal studenten kunne:

Kunnskap:

  • Forklare og gjøre rede for sentral BIM-teori og BIM-begreper
  • Forklare BIM-tankesett knyttet til BIM-problemstillinger i samfunnet, BIM-prosesser og aktuelle verktøy og metoder innen fagfeltet
  • Gjengi og drøfte databaseprinsipper og aktuelle databasekonsepter, samhandling og digital dataflyt innen bygg- og anleggsbransjen
  • Redegjøre for ulike samhandlingsmetoder og hvordan BIM kan benyttes i disse
  • Kunnskap om hvor lite som egentlig skal til for å få utbytte av BIM
  • Anvende grunnleggende kunnskap til å vurdere ulike typer BIM-oppgaver innen bygg- og anleggsnæringen
  • Forstå og fortolke praktisk BIM-kunnskap som er relevante for byggherrer, arkitekter, rådgivende ingeniører og entreprenører og byggvareprodusenter
  • Beskrive de mest benyttede dataformater innen BIM
  • Vurdere mulige analyser som er mulig å gjøre i en informasjonsberiket modell
  • Vite forskjellen mellom proprietær BIM og åpen BIM og når man kan eller bør bruke det ene eller det andre
  • Grunnleggende kunnskap om praktisk modelletablering og publisering av modell

Ferdigheter:

  • Utarbeide gode rapporter med tilhørende kildehenvisninger knyttet til prosjektarbeid
  • Anvende BIM-terminologi til å presentere fagstoff
  • Kunne bruke innsynsløsninger (IFC-Viewer) for å betrakte på BIM-filer
  • Anvende teoretisk og praktisk BIM-kunnskap til å løse fagrelaterte utfordringer og oppgaver både enkeltvis og gjennom samarbeid.

Generell kompetanse:

  • Vise generell kompetanse om ulike dataformater og datautveksling mellom disse
  • Forstå viktigheten av planlegging og samhandling ved ulike typer BIM-prosjekter
  • Vise selvstendighet og samarbeidsevne, samt evne til refleksjon
  • Etablere grunnleggende forståelse for hvordan tverrfaglige BIM-prosjekt kan planlegges og gjennomføres

Emnets temaer

  • Introduksjon til intelligent modellering, BIM og samhandling
  • Modelleringsprinsipper inkludert objektorientering inndeling i fag og lag
  • Egenskaper, definisjoner
  • Intelligens i modellering – hvordan berike modellen?
  • Database konsepter, generelle database uttrykk
  • Praktisk modelletablering og publisering av modell
  • Dataflyt og samhandling - betydning, metoder og konsekvenser

Pedagogiske metoder

Annet

Pedagogiske metoder (fritekst)

Nettbasert læring med samling(er), samt veiledning til prosjektoppgaver

Vurderingsformer

Vurdering av prosjekt(er)

Vurderingsformer

2 prosjektoppgaver som gis én helhetlig karakter

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

  • Besvarelser vurderes av emnelærer
  • Oppgavetekst vurderes periodisk av ekstern sensor, neste gang høsten 2017

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Etter avtale med emnelærer

Læremidler

  • Eastman, Chuck; Teicholz, Paul; Sacks, Rafael; Liston, Kathleen (2011): BIM Handbook. John Wiley & Sons, Inc ISBN 978-0-470-54137-1
  • Statsbygg (2016): BIM-manual, www.statsbygg.no/bim, versjon 2.0
  • BIM-Guide, buildingSMART: www.buildingsmart.no
  • Læremidler eller hjelp fra programvareprodusenter av valgt programvare for modellering og/ eller utveksling

Diverse utdelte notater og tilgjengelige websider gjennom Fronter

Erstatter

GEO1221