Bærekraftige Strategier
KLADD 2017-2018
-
SMF3041
- 10sp
Forutsetter bestått
- SMF2062 Markedsføring
- SMF1261 Merkevarebygging
Anbefalt forkunnskap
- SMF2141 Foretaksstrategi
- TEK2031 Teknologiledelse eller SMF3011 Endringsledelse
- SMF1042 Økonomistyring
Forventet læringsutbytte
Studenten skal ved fullført emne:
Kunnskap:
- Ha bred kunnskap om hvordan strategiske prosesser skjer i organisasjoner
- Kjenne til moderne forskning innen feltet strategi med spesiell vekt på det ressursbaserte paradigmet.
- Kunne oppdatere sin kunnskap ved å forstå strategiske sider ved casebeskrivelser
Ferdigheter:
- Kunne anvende og treffe begrunnede valg med bakgrunn i en teoretisk forståelse av fagfeltet strategi
- Kunne reflektere over egne valg innen strategi feltet
- Kunne beherske relevante verktøy og uttrykksformer innen strategifeltet
Generell kompetanse:
- Har innsikt i problemsstillinger knyttet til konkurranseomgivelser, konkurranseforutsetninger og -evner
- Kjenne til nytenkning og innovasjoner innen strategifeltet.
Emnets temaer
- Strategiske visjoner og mål
- Strategiske prosesser
- Bærekraftige perspektiver på forretningsstrategi
- Eksterne konkurranseomgivelser
- Interne konkurranseforutsetninger og -evner
- Strategiske valg
- Strategisk endring og iverksetting
- Strategisk paradigmer
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Veiledning
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet legger opp til å fungere støttende til Bacheloroppgaven der det passer. Det vil være begrenset med forelesninger.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
Emnet avsluttes med eksamen rundt påske. Se eksamensplan.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor, ekstern sensor hvert 4. år, neste gang våren 2016.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Utsatt eksamen i august.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Lærebok
Obligatoriske arbeidskrav
To innleverte arbeider må være godkjent for å gå opp til eksamen
Læremidler
Gaining and Sustaining Competitve Advantage, (2007) Barney, J.B., Prentice Hall, ISBN-10: 0131470949
Støttelitteratur
Strategy Safari, (2008) Minzberg, Ahlstrand, and Lampel,Financial Times/ Prentice Hall; 2 edition
Artikler vil bli oppgitt ved semester start, når bacheloroppgavene er kjent.
Supplerende opplysninger
Fagmiljøet foretar en årlig interessekartlegging rundt profilene i høstsemesteret for å avgjøre om etterspørselen er stor nok til at begge profilemnene kan avvikles.