Ergonomi i digitale medier
2006-2007
-
IMT2072
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studenten skal ha bevissthet og kunnskaper om menneskelige faktorer og sluttbrukereres behov og forutsetninger ved design av brukergrensesnitt i digitale medier. Emnet fokuserer også på praktiske brukervennlighetsmetoder og skal sette studentene i stand til å initiere brukervennlighetsarbeid i prosjekt- og utviklingssammenheng.
Emnets temaer
Menneskesentrert teknologi
Brukervennlighetsprinsipper
Menneskers hukommelse og informasjonsprosessering
Kunnskap i hodet, i kroppen, i grensesnittet, i verden
Metaforer og idiomer i grafiske brukergrensesnitt
Informasjonsstruktur og navigasjon
Standarder og retningslinjer for brukervennlighetsarbeid
Brukervennlighetsarbeidets livssyklus
Brukermedvirkning
Scenarieteknikk
Rapid prototyping
Formativ-iterativ brukertesting
Heuristisk evaluering og ekspertevaluering
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Gruppearbeid
Vurderingsformer
Essay
Skriftlig eksamen, 4 timer
Digital eksamen (leveringsform se tekstfelt)
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 60%)
Essay eller prosjektrapport (teller 40%). Hver av delene må bestås separat.
Gjelder essay/prosjektrapport.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern sensor retter utvalg av besvarelsene, rettes av emnelærer(e)
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen
Læremidler
- Cooper, Alan (2004). The inmates are running the asylum. Indianapolis: Sams
- Norman, Donald A. ([1988] 2002). The design of everyday things. New York: Basic Books
- Rosson, Mary Beth, and John M. Carroll (2002). Usability engineering: scenario-based development of human-computer interaction. San Francisco: Morgan Kaufmann