Mediekunnskap
2006-2007
-
IMT4061
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene:
- kjenne til etablert tenkning, språk og begrepsbruk knyttet til bruk av nye medier og ny teknologi
- kjenne til den historiske utviklingen mot medienes konvergens og verdensveven
- kunne drøfte egenskaper og særegenheter ved ulike medier, sjangre og teknologier
- kunne reflerektere over informasjons- og kommunikasjonsteknologiens rolle i dagens samfunn
- kunne diskutere hvordan innføring av digital medieteknologi påvirker brukere, organisasjon og samfunn
Emnets temaer
Et medie- og teknologihistorisk riss
Mediekonvergens
Multimedialitet og interaktivitet
Markedsføringsretorikk og teknologioptimisme
Strukturer og sjangrer i digitale medier
Personalisering og personvern
Telepresence
Virtuelle og digitale organisasjoner
Mobil hverdag
Introduksjon til medieøkonomiske og medierettslige problemstillinger
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Gruppearbeid
Vurderingsformer
Essay
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
Essay (teller 30%, evalueres av faglærer)
Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 70%, evalueres av faglærer)
Hver av delene må bestås separat.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Rettes av emnelærer(e)
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ingen kontinuasjonseksamen gis
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen
Læremidler
Lærebok:
Digitale medier: En innføring, G. Liestøl og T. Rasmussen, Universitetsforlaget, utgave 2003 (ISBN: 8215003591)
Kompendium redigert av faglærer