Bachelor i mediedesign -
Innledning
Bachelor i mediedesign er et genuint designstudium med en estetisk og kommunikativ innretning. Studiet er orientert mot både papirbaserte og elektroniske medier. Målet er å utdanne grafiske designere med en kompetanse som balanserer evne til konseptualisering og problemløsning med formgivningsevne og praktiske ferdigheter. De skal ha en bred og kritisk forståelse av designhistorien og den visuelle kulturen i samfunnet omkring seg og ha et reflektert forhold til egen yrkesutøvelse. De skal kunne arbeide selvstendig, men samtidig kunne samarbeide med yrkesutøvere fra andre fagområder.
Studiets varighet, omfang og nivå
Bachelor i mediedesign er en treårig grunnutdanning innen visuell kommunikasjon. Fullført studium gir 180 studiepoeng og fører frem til graden Bachelor i mediedesign. Studiet tilbys kun som heltidsutdanning.
Forventet læringsutbytte
Bachelor i mediedesign er et genuint designstudium med en estetisk og kommunikativ innretning. Studiet er orientert mot både papirbaserte og elektroniske medier. Målet er å utdanne grafiske designere med en kompetanse som balanserer evne til konseptualisering og problemløsning med formgivningsevne og praktiske ferdigheter. De skal ha en bred og kritisk forståelse av designhistorien og den visuelle kulturen i samfunnet omkring seg og ha et reflektert forhold til egen yrkesutøvelse. De skal kunne arbeide selvstendig, men samtidig kunne samarbeide med yrkesutøvere fra andre fagområder. Studiet vektlegger to viktige områder innen visuell kommunikasjon:
• Typografi: med fokus på skrift og design av tekstbaserte dokumenter.
• Informasjonsdesign: med fokus på brukervennlighet og interaksjon i grafiske brukergrensesnitt.
Fullført studium vil kvalifisere til arbeid som grafisk designer eller andre former for designrelatert yrkesutøvelse i designbyråer, reklamebyråer, kommunikasjonsbyråer, web- og multimedieutviklingsbyråer, forlag, aviser, bedrifter som utvikler teknisk dokumentasjon, museer, kringkasting, grafiske bedrifter, eller andre virksomheter innen privat og offentlig sektor som holder seg med egen designer eller har andre designrelevante stillinger. Utdanningen gir imidlertid også bred kompetanse med overføringverdi i forhold til andre yrkesområder. På sikt er etablering av egen designpraksis også en mulighet. Fullført studium bidrar til kvalifisering for undervisningsstillinger i videregående skole og innen høgere utdanning. Utdanningen kvalifiserer til en rekke mastergradsstudier i inn- og utland.
Internasjonalisering
Emnene undervises normalt på norsk (engelsktalende gjesteforelesere må påregnes). Det er åpnet for at studenter ved Bachelor i mediedesign som ønsker et semesters opphold ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon gjør dette i femte semester. For Bachelor i mediedesign har HiG avtaler om et begrenset antall plasser ved noen få prestisjetunge utenlandske designutdanningsinstitusjoner som vi har særlig gode relasjoner til: Central Saint Martins College of Art and Design i London (Graphic Design) og University of Reading (Department of Typography & Graphic Communication).
Målgruppe
Utdanningen passer spesielt godt for søkere med generell studiekompetanse som har tatt Medier og kommunikasjon eller Tegning, form og farge på videregående skole. Studiet er imidlertid egnet for alle med generell studiekompetanse og interesse for design.
Opptakskrav og rangering
Studiet søkes gjennom Samordna Opptak. Studiet bygger på generell studiekompetanse, og er ikke basert på vurdering av portefølje eller opptaksprøver og intervju. Antall studieplasser: 20.
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
I tillegg til ordinære forelesninger og gjesteforelesninger (samt selvstudium) baserer studiet seg i stor grad på:
1) Praktiske designprosjekter, for utvikling og formgivning av et bredt spekter av grafiske kommunikasjonsløsninger og grafiske brukergrensesnitt.
2) Essayskriving, for effektiv teoriformidling og for å fremme verbale og analytiske ferdigheter.
Både de praktiske designprosjektene og essayskrivingen baserer seg på utstrakt bruk av underveisveiledning i flere omganger (formativ-iterativ evaluering). Både skolens egne lærere og eksterne praktiserende designere er involvert som veiledere i de praktiske prosjektene.
En studietur til Roma i 3. semester (primært for å studere klassisk og neo-klassisk skrift i inskripsjonsform) og en studietur til London i 5. semester (for å besøke designstudioer, designutdanningsinstitusjoner og designmuseer) inngår vanligvis i det faglige opplegget. Studieturene må i utgangspunktet finansieres av studentene selv. Innføringskurs i essayskriving og i programvare som InDesign, Photoshop, Illustrator, GoLive og Flash, tilbys som en del av studieopplegget.
Utdanningen er knyttet til Institutt for informatikk og medieteknikk. Forholdene er lagt til rette for en interessant tverrfaglig studiesituasjon med tilgang til velutstyrte laboratorier for papirbasert og elektronisk publisering, studioer og laboratorier for multimedieproduksjon, digital video, digital lyd, digital fotografi, fargevitenskap, fargefenomenologi, telepresens og brukskvalitet i digitale medier. Høgskolebiblioteket har et godt utvalg av designfaglige og medietekniske tidsskrifter.
Utdanningen har en unik og utfyllende profil i forhold til de tre andre høgskoleutdanningene innen visuell kommunikasjon og grafisk design i Norge (dvs. ved Kunsthøgskolen i Bergen, Kunsthøgskolen i Oslo og Høgskolen i Buskerud, Drammen). Høgskolen i Gjøvik er representert i Profesjonsråd for designutdanning underlagt Universitets- og høgskolerådet.
Studiet er bygd opp av følgende emner:
Emnetabeller
1.studieår
Emnekode | Course name | C/E *) | ECTS each. semester | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(A) | S2(S) | S3(A) | S4(S) | S5(A) | |||
Sum: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bachelor i mediedesign 2006-2009, 1. studieår
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
IMT1112 | Fotografihistorie og bildekommunikasjon | O | 10 | |||||
IMT1041 | Informasjons- og publiseringsteknologi | O | 10 | |||||
IMT1101 | Typografi | O | 10 | |||||
IMT1051 | Informasjonsgrafikk | O | 10 | |||||
IMT1232 | Trykksaksproduksjon | O | 10 | |||||
IMT3950-1 | Emneoverbyggende prosjekter I (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
IMT3950-2 | Emneoverbyggende prosjekter II (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
Sum: | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bachelor i mediedesign 2006-2009, 2. studieår
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
IMT2312 | Typografihistorie | O | 10 | |||||
IMT2072 | Ergonomi i digitale medier | O | 10 | |||||
IMT3950002 | Manuskriptredigering og typografi | O | 5 | |||||
IMT3950003 | Emneoverbyggende prosjekter III (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
IMT2342 | Designhistorie og designteori | O | 10 | |||||
IMT2411 | Fargestyring | O | 5 | |||||
IMT3950-3 | Emneoverbyggende prosjekter VII (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
IMT3950004 | Strategisk design | O | 5 | |||||
IMT3950005 | Emneoverbyggende prosjekter IV (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 30 | 30 | 0 | 0 |
Bachelor i mediedesign 2006-2009, 3. studieår
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
IMT2352 | Mediehistorie og tekstteori | O | 10 | |||||
IMT1161 | Medierett | O | 5 | |||||
SMF1201 | Grunnleggende prosjektledelse | O | 5 | |||||
IMT3950006 | Informasjonsarkitektur | O | 5 | |||||
IMT3950007 | Emneoverbyggende prosjekter V (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
IMT1331 | Digital videoproduksjon | O | 10 | |||||
IMT3950-4 | Emneoverbyggende prosjekter VIII (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
IMT3950008 | Veifinningssystemer | O | 5 | |||||
IMT3950009 | Emneoverbyggende prosjekter VI (Bachelor mediedesign) | O | 5 | |||||
SMF2062 | Markedsføring | O | 5 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 30 |