Årsstudium i teknologidesign -
Studiets varighet, omfang og nivå
1 år på heltid. Normert tid, det vil si normal gjennomføringstid for studiet, er 1 år. Studiet gir 60 studiepoeng (sp). Studiet er på grunnutdanningsnivå (lavere grad).
Forventet læringsutbytte
Kandidater vil etter endt studie kunne jobbe med produktutvikling og prosessforbedring, i teknologi bedrifter Etter endt studium skal kandidatene ha grunnleggende forståelse for: Produktutforming, design, ide og konseptutvikling, kvalitet og bedrift forståelse.
Målgruppe
Studiet er interessant for personer som interesserer seg for produktdesign, kvalitesledelse og tilvirkning av produkter. Studiet er interessant for mange medarbeidere i verkstedsindustrien gjerne med fagbrev. Studiet er spesielt tilrettelagt personer som gjerne vil få en bedre og dypere innsikt i produktutvikling og design koblet mot industrielle prosesser.
Opptakskrav og rangering
Studenter med generell studiekompetanse:
* Fra videregående skoler
* Fra tekniske fagskoler
* Voksenopplæring (konsentrert allmennfag)
De som tilfredsstiller real kompetanse:
* De som er over 25 år med minst 5 års yrkespraksis
* Fagbrevutdanning
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Årsstudium i design er i utgangspunktet en tilrettelagt etter videreutdanning. Det er likevel fullt mulig å bygge videre på årsstudiet (f. eks. til TDL bachelor grad).
Verdiskapning I Norge har internasjonal konkurranse. Vi må forbedre oss kontinuerlig på både design og prosesser som influerer på verdiskapningen. Det er en økende forståelse for og bruken av design i norsk næringsliv. Økt globalisering, tilgang til de samme produksjonsmetoder og prosesser har skapt mulighetene for at flere kan produsere like teknisk gode produkter. Design er det verktøy som skal få bedriftens produkt eller tjeneste til å skille seg ut, og dette har gjort at design er ett av fremtidens viktigste konkurranseverktøy for den enkelte bedrift.
Individuell studieplan for TD årsstudium kan tilpasses. Emner kan byttes ut med linjegodkjente emner fra tabellen under. Individuell studieplan settes opp ut fra studentens ønsker og tidligere kvalifikasjoner. Individuell studieplan skal utformes i samråd med faglig veileder.
Emnetabeller
Årsstudium i teknologidesign 2006/2007
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |
---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | |||
MAS1271 | Teknologisk metodelære | O | 10 | |
MAS1311 | Laboratoriearbeid for TDL | O | 5 | |
MAS1121 | Kreativ problemløsning | O | 5 | |
MAS1321 | Skisse form farge | O | 5 | 5 |
MAS1301 | Læring I Bedrift (LIB) | O | 5 | 5 |
MAS1161 | Kvalitetsledelse med SPS statistikk | O | 10 | |
MAS1141 | Dataassistert design | O | 5 | |
SMF2062 | Markedsføring | O | 5 | |
Sum: | 30 | 30 |
Kvalitetsledelse med statistikk har en statistikkmodul tilsvarende 5 SP.
Linjegodkjente emner:
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |
---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | |||
MAS2001 | Aluminium i design I | O | 10 | |
MAS1231 | Grenseoverskridende design II | O | 10 | |
MAS3071 | Organisasjonskultur og forbedringsprosesser | O | 10 | |
SMF1042 | Økonomistyring | O | 10 | |
SMF2071 | Etablereropplæring | O | 5 | |
MAS1131 | Materiallære | O | 5 | |
MAS1101 | Teknologiledelse | O | 10 | |
SMF1101 | Grunnleggende prosjektstyring | O | 5 | |
MAS2131 | Produksjonsmetoder | O | 5 | |
MAS3061 | Materiallære tre | O | 5 | |
IMT2072 | Ergonomi i digitale medier | O | 10 | |
SMF1151 | Coaching & mentorskap | O | 7,5 | 7,5 |
MAS3051 | Produksjonssimulering | O | 5 | |
SMF2011 | Investering og finansiering | O | 5 | |
MAS3001 | Aluminium i design II | O | 5 | |
MAS1251 | Innovasjonskilder | O | 5 | |
MAS1261 | Merkevarebygging | O | 5 | |
MAS1291 | Fri form fremstilling (Reverse Engineering) | O | 15 | |
SMF1071 | Organisasjon og ledelse | O | 5 | |
MAS1191 | Automasjon av industriprosesser | O | 5 | |
IMT2362 | Fargelære | O | 10 | |
IMT2342 | Designhistorie og designteori | O | 10 | |
Sum: | 0 | 0 |
Andre HiG-emner kan godkjennes etter faglig vurdering og avtale med studieprogramansvarlig.