Ledelse med arbeidslivsjus
2007-2008 - SMF2051 - 10sp

Anbefalt forkunnskap

  • SMF1042 Økonomistyring.

Forventet læringsutbytte

Studentene skal kjenne til

  • grunnleggende ledelsesteorier for organisasjoner
  • spesielle ledelsesteorier for serviceorganisasjoner
  • sentrale arbeidslivsbestemmelser

Studentene skal kunne forstå og bruke

  • aktuelle grunnleggende og avanserte ledelsesteorier
  • teorier for ledelse av serviceorganisasjoner
  • aktuelle lover i ulike arbeidslivssituasjoner

Studentene skal kunne vurdere og analysere

  • ulike sett av teorier i konkrete ledelsessituasjoner
  • begrunnelse av egne holdninger i ledelsesspørsmål
  • løsning av juridiske problemstillinger i arbeidslivet

Emnets temaer

Del 1:
Mål og effektivitet. Organisasjonsstruktur. Personlige, sosiale og kulturelle forhold. Makt og konflikt. Omgivelser. Motivasjon. Kommunikasjon. Beslutningsprosesser. Læring og organisasjonsutvikling. Ledelse. Hvordan studere organisasjoner.

Del 2:
Servicesamfunnets myter og virkelighet. Lønnsomhet - et nytt regnestykke. Serviceledelsessystemet. Servicekonseptet. Personalutvikling. Å utvikle mennesker. Kunden som marked og medprodusent. Fysisk miljø og tekniske hjelpemidler. Selskapets image. Å skape, reprodusere og videreutvikle forretningsideer. Prispolitikk. Spredning og internasjonalisering. Kvalitet, produktivitet og strategi. Diagnose; gode og onde sirkler. Kultur og filosofi som ledelsesinstrument. Forandring og lederskap.

Del 3:
Arbeidslivsjus med sentrale lover og avtaler innen arbeidsmiljø, permittering, ferie, bedriftsdemokrati, rettstvister og tariffrevisjon, samt helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Veiledning

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 4 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

  • Intern sensor.
  • Ekstern sensor benyttes periodisk til å evaluere innhold, opplegg og vurderingskriterier, samt sensurere utvalg av besvarelser.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

  • Ordinær kontinuasjon.
  • Godkjente obligatoriske oppgaver kun gyldige ved første gangs ordinære eksamen og ved første påfølgende kontinuasjonseksamen.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

  • Lov- og avtaleverk.

Obligatoriske arbeidskrav

  • Godkjente obligatoriske oppgaver.
  • Detaljert arbeidsplan for obligatoriske oppgaver fremlegges ved oppstart av emnet.

Læremidler

  • Jacobsen, Dag Ingvar og Thorsvik, Jan, Hvordan organisasjoner fungerer, Fagbokforlaget, 2. utgave, ISBN 82-7674-763-9.
  • Jacobsen, Dag Ingvar og Thorsvik, Jan, Hvordan organisasjoner fungerer - Arbeidsbok og casesamling, Fagbokforlaget, 2 utgave, ISBN 82-7674-803-1.
  • Normann, Richard, Service Management, Cappelen akademiske forlag, 3. utgave, ISBN 82-02-19835-6.
  • Arbeidsrettsavdelingen Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Arbeidsrett, siste utgave NHOs hjemmeside.
  • Lovverk (enkeltlover og/eller lovsamling).