Digitale medier i nettbasert utdanning
2009-2010
-
K1138
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Emnets målsetning er todelt:
- å gi studenten grunnleggende innføring i ulike digitale medier slik at de skal være i stand til å vurdere relevans for nettbasert utdanning.
- Øke studentens handlingskompetanse på hvordan en planlegger og legger til rette for læring i et nettbasert læringsmiljø.
Emnets temaer
• Nettbasert utdanning
- Begrepsdefinisjoner
- Læringspsykologisk grunnlag
• Digitale medier og nettbasert utdanning
- Avgrensning av feltet
- Definisjon og historikk
- Aktuell forskning
• E-lærings teknologier og digitale medier
- Aktuelle e-læringsteknologier
- Muligheter og begrensninger
- Utviklingstrender
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet gjennomføres som kombinert modell og er casebasert med tre dagsamlinger. Det legges meget stor vekt på egenaktivitet og veiledning på egen og medstudenters læringsprosess. Studenten kan delta individuelt eller i gruppe.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Studenten skal levere inn en fordypningsoppgave og et refleksjonsnotat.
Fordypningsoppgaven: Dokumentasjon av mediebruk i eget prosjekt for nettbasert utdanning. Som en del av prosjektet skal minst tre av verktøyene for synkron og asynkron kommunikasjon være anvendt.
Refleksjonsnotat: Studenten skal levere et refleksjonsnotat på læringsprosessen i emnet.
Endelig karakter settes på grunnlag av en helhetsvurdering av disse elementene.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor
Obligatoriske arbeidskrav
Arbeidskravene knytter seg til to ulike områder:
1. Obligatoriske oppgaver
2. Deltakelse i asynkone og synkrone aktiviteter
Obligatoriske oppgaver:
- Det gis 4 oppgaver i løpet av gjennomføringen, hvor samtlige skal være godkjent.
- Deltakelse i asynkrone og synkrone aktiviteter. Som deltakelse regnes egne innlegg/forespørsler og svar på andres innlegg, fysisk og/eller virtuell tilstedeværelse under praktiske øvelser.
Læremidler
Pensum er ca 820 sider, hvorav 200 sider selvvalgt.
Revidert litteraturliste vil foreligge ved kursstart.
Clark, R.C. and Mayer, R.E. (2003): "E-learning and the Science of Instruction." Pfeiffer 280 sider.
Lankshear, C. and Knobel, M. (2006): ”Digital Literacy and Digital Literacies. Policy, Pedagogy and Research Considerations for Education” in Digital kompetanse 1-2006, Vol.1, Side 12-24. 12 sider
Gee, J.P. (2006): “Are Video Games Good for Learning?” in Digital kompetanse 3-2006, Vol.1, Side 172-183. 11 sider
Østerud, S., Schwebs, T., Nielsen, L.M., Sandvik, M. (2006): ” eLogg –et læringsmiljø for sammensatte tekster ” in Digital kompetanse 3-2006, Vol.1, Side 214-226. 12 sider
Liestøl, G. og Rasmussen, T. (2003): ” Digitale medier ” Universitetsforlaget (utdrag) 45 sider
Paulsen, M.P.(2001): ” Nettbasert utdanning ” NKI forlag (utdrag) 60 sider
Ludvigsen, S.R. (2006): ”Læring og bruk av IKT i høyere utdanning,
Forventninger og resultater.” Artikkel i boka: ”Når læring er det viktigste” Cappelen Akademisk Forlag 14 sider