Digital innholdsproduksjon for nettbasert utdanning
2009-2010
-
K1140
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studenten har oversikt over:
- hva aktuell forskning viser om kjennetegn ved gode nettbaserte opplegg.
- et utvalg av aktuelle digitale produksjonsverktøy, hvordan de brukes til digital innholdsproduksjon, med problematisering av sterke og svake sider.
Studenten skal utvikle sitt eget nettbaserte kurs fra idé til ferdig resultat.
Emnets temaer
Innføring i digital innholdsproduksjon for nettbasert utdanning
- Hva forskning viser
- Sammensatte tekster
- Beste praksis – evaluering av anerkjente nettbaserte kursopplegg
Prosjektstyring av digital innholdsproduksjon
Aktuelle verktøy for innholdsproduksjon
- Skjermfangst
- Bildebehandling og video
- Produksjonsverktøy for nettbaserte kurs
Konseptutvikling og produksjon av eget prosjekt
- Utvikling av deler eller hele moduler i eget prosjekt
- Dokumentere prosessen
- Avsluttende refleksjonsnotat
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet gjennomføres som en kombinasjon av tre dagsamlinger og nettbaserte aktiviteter. Det legges meget stor vekt på egenaktivitet og veiledning på egen og medstudenters læringsprosess. Studenten kan delta individuelt eller i gruppe.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Dokumentasjon av eget emne for nettbasert utdanning. Som en del av emnet skal minst tre av verktøyene for innholdsproduksjon være anvendt. Dokumentasjonen skal bestå av:
- Emnebeskrivelse
- Tilgang til emnet på nett
- Refleksjonsnotat
Endelig karakter settes på grunnlag av en helhetsvurdering av disse elementene.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor
Obligatoriske arbeidskrav
Arbeidskravene knytter seg til to ulike områder:
1. Obligatoriske oppgaver
2. Deltakelse i forum
Obligatoriske oppgaver:
- Det gis 7 oppgaver i løpet av gjennomføringen, og av disse skal studenten gjennomføre minst 4 - hvor samtlige skal være godkjent.
- Deltakelse i forum: Som deltakelse regnes egne innlegg/forespørsler og svar på andres innlegg.
Læremidler
Pensum er ca 650 sider, hvorav 200 sider selvvalgt.
Pensumlitteraturen avspeiler at dette er et felt i rask endring og består hovedsakelig av artikkelstoff og utvalgte kapitler.
Revidert litteraturliste vil foreligge ved kursstart.
Horton, W. (2000):” Designing Web-Based Training ”. Wiley Kap. 5-7. 190 sider
Dalen, O. og Mjølhus, J. (2004): “ God nettskriving. ” Cappelen forlag. Kap. 3-5. 94 sider
Allen, M.W. (2003): ”Michael Allens Guide to e-Learning.Building Interactive, Fun and Effective Learning Programs for Any Company. John Wiley & Sons, Inc. Utvalgte kapitler 170 sider